Specialsök-Tips?
Har precis gjort en väldigt simpel specialsöks¨bana¨ i frigolit med burkar i. Självklart hål i locken på dessa.
Vill ha lite tips på VAD man kan använda? Te vet jag brukar va något många börjar med men finns det något annat man faktiskt kan ha nytta av i verkligheten senare?
Hur får man hunden att förstå att den ska markera genom skall eller att sätta sig framför?
Viktiga saker att tänka på?
Hoppas det är uppskattat från lillskiten🙂
Må gott!!
Nathalie & Lego
Kantareller! :)
Markeringen har vi kört så att jag klickar för rätt burk, sen väntar jag ut honom (jag har sittmarkering), när han sätter sig så klickar jag igen och ger belöning. Det här med att inte ge belöning efter första klicket kändes jättekonstigt till en början, men jag fick tipset av min lärare som är jätteduktig och det fungerar bra :)
Var noggrann med hanteringen av vad du än använder dig av, använd plasthandskar och tänger och rör inget med händerna. Tänk på att belöna just ovanför burken (belöningsplacering).
Det är säkert väldigt uppskattat från vovve, det är en jätterolig aktivering! :D
Tack för tipset! Måste få tag i kantareller bara haha ingen lust att vänta till i höst med att börja 😛
Lät omständigt med att inte få röra något haha förstår att man inte ska lägga kantareller i olika burkar utan att behålla samma men att inte få ta i dom och flytta om dom utan att ta på sig handskar verkar jobbigt haha… Funkar det inte alls annars? Han ska ju inte bli värsta bombhunden liksom, om du förstår va jag menat men de kanske förstör så pass mkt med andra dofter ändå… Eftersom jag redan tagit i burkarna kan man sprita dom då eller lutar de också för mkt? Hur gör jag annars?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag förstår precis vad du menar :) Det är smidigt att sprita burkarna ja, det gjorde vi då jag praktiserade på ett ställe där de håller i specialsökskurser. På skolan diskar vi instrumenten (burkarna, banan och tängerna) mellan varje pass.
Det som är grejen är att hunden ska kunna hitta svamparna ute i skogen utan att de luktar människa eftersom att någon har tagit på dem, för det har ju ingen gjort där i skogen. Det är absolut inte lika noggrant som med bomb- eller narkotikahundar som du säger, men det kan vara bra att ha i åtanke att de kommer att lukta annars om du har tagit i dem först. Vill du hålla det på en hemmanivå för att de är bra aktivering så är det inte lika viktigt, men om du ska använda det praktiken senare så skulle jag ha varit noggrann redan från start. :)
Får köra de på hobbynivå med te då och när vi kör kantareller så får vi va noggrannare! Tack för att du orkade ta dig tid att svara 🙂
Må gott!!
Nathalie & Lego