Första löpet?
Är nyfiken på när era tikar löpte första gången, hur gamla de var, hur betedde de sig under löpet, ändrades deras temperament efteråt. Och hur ofta löper de? :)
Har ju en aussieblandis som är nio månader och misstänker emellanåt att det är på gång snart.
Väntar fortfarande, min är 10 månader. Har en bekant vars ena tik började runt tvåårsåldern! Det känns som en enda lång väntan, haha, varje vecka är jag säker på att det är dags. Men icke. Min ska kastreras men först efter MH och röntgen är avklarade, undrar just om hon tänker löpa innan…
#1 Oj det var sent! Minns inte när min lilla hund löpte första gången men hon brukar vara ganska lätt att ha att göra med när hon löper. Så jag väntar med "spänning" på hur Nessie kommer bete sig. :P
Varför ska hon kastreras om jag får fråga?
#2 Jag har hennes pappa också, och eftersom jag inte tänker ta någon kull på den lilla damen utan har henne som blivande tävlingshund så är det smidigast att göra så. Slipper hålla isär dem, slipper missa kurser och tävlingar, slipper möjlig skendräktighet och annat hormonrelaterat. :)
#3 Då förstår jag dig! :)
Min lilla fröken var 7 månader när hennes första löp kom. Och väntar på 3:e löpet nu, är det samma antal månader emellan så bör det komma om ca två veckor. Hon har varit exakt på veckan 6 månader mellan dom första två.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Essi började löpa 2 dagar före hennes 1:års dag, märkte inte så mycket före mer än att hon börjar vara ojämn, från övermodig, till skeptisk, till rädd, till övermodig. Lite hormoner som spökar helt enkelt.
Idag kom löp nummer tre för lillan, och ja, det har varit lite drygt 6 månader mellan alla löpen.. ca en vecka tidigare denna gången och förra gången slog det på ett par dagar.
Nu blir det byxor som gäller!…
#6 och #7 Har ni upplevt några beteendeförändringar efter löpet? Har de blivit lugnare eller som vanligt? :)
#8 Min hund blir lite knäpp när hon löper, tex springer inte och hälsar när familjen kommer hem (förutom när jag kommer, för jag är lite extra speciell 😃) Ligger mest under min säng och kan vara lite låg. Oftast sämre matlust också, men märks inte så mycket i träning eller när vi är ute iaf.