Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 794 ggr
LekGott
2014-02-17 22:10
0

Byta foder?

Nu har Lego ätit väldigt dåligt det sista… Luktar bara på maten och går sedan där ifrån. Är detta bara "trams" för att se om han kan få något annat godare eller bör jag överväga foderbyte? Hållt på fram o tbx i 2-3v! Han börjar bli lite tunn…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sugar Mist
2014-02-18 01:06
0

Så höll Flynn på ett tag, testa att blanda i lite fiskolja? Kanske dra ner på godis?

-

Jetaime
2014-02-18 09:19
1

Jag hade inte bytat foder för att dom blev lite kinkiga ett tag (Har varit med om samma sak med Zuki). Dom brukar ha lite såna perioder.

Men hundar äter för att överleva så han kommer äta tillslut. Jag hade gjort som så att om han nu får mat två gånger om dagen, så hade jag satt ner skålen och gett honom en viss tid på sig under dom gångerna och om han lämnat skålen helt tagit bort den (oavsett om han inte ätit något eller bara fått i sig ett par kulor).

Jag har alltid varit stenhård med det här hemma. Zuki kan ha såna perioder nu också ibland. Äter hon inte på morgonen brukar hon äta desto mer på kvällen eller dagen efter.

mingman
2014-02-18 10:15
0

Fidel hade också en period då han åt dåligt i den åldern (utöver hans generella dåliga ätande). Som andra säger så kommer hunden sannolikt inte svälta ihjäl sig.

Det händer ju så mycket i kroppen och hjärnan i den åldern. Jag tror att vissa hundar helt enkelt är för upptagna för att orka tänka på mat. De dagar Fidel inte äter ordentligt tar vi med maten in i sovrummet. Han brukar tugga i sig det under natten då det är helt lugnt och tyst.

Att inte bara servera maten utan tex kleta in den i en kong eller låta honom jobba för den på annat sätt gjorde också att han åt bättre. 

Visst ger du VoH idag?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LekGott
2014-02-18 11:14
0

Ja jag ger VoH vilket gör att jag inte vill låta det stå för länge eftersom att det blir dåligt! Han går bara fram, tittar på de och går där ifrån. Minska godiset gör ju träningen begränsad då leksak stressar upp honom för mkt om man använder de hela tiden. Vi använder dock ett torrfoder som godis eftersom jag tycker det finns för mkt "strunt" i vanligt hundgodis. Blir även korv och ev köttbullar någon gång då och då. Ingen träning=rastlös och extremt trotsig/jobbig hund. Får se till o uthärda de lite till och se vad de blir av det. Tror inte heller han svälter ihjäl sig, tänkte bara för kroppens skull eftersom han växer så de knakar om han behövde näringen i maten. Om du lägger de i en kong, fryser du de då eller bara låter de va färskt?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

mingman
2014-02-18 14:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar frysa mina kongar, men det kan räcka att ha det färskt. Fryst tar ju lång tid, men då gäller det att hunden har motivation att jobba ett tag då. Jag hade kört färskt första gångerna så att hunden blir motiverad och fattar grejen. Om han verkar gilla det kan du ju pröva att frysa.

Det finns både de röda orginal och de lite mindre som är grönvita eller rosavita för valpar. De är mjukare och jag tycker nästan bättre om dem fast de är lite mindre. Jag har några av varje.

När Fidel inte ätit på ett tag och jag bara vill få i honom någonting brukar jag slänga på en äggula. Det är världens godaste. Visst varnas det för att "krydda" maten, men om hunden äter och är nöjd och jag slipper oroa mig så känns det värt det ibland. 

Här är min kongsamling! :D

Sugar Mist
2014-02-18 15:08
0

Att inte träna ofta är bra. Jag har haft en rejäl paus ifrån träning(brist av godis hahah) och det jag märkt är att han blivit lugnare. Mycket lugnare. Hade ett litet träningspass för några dagar sedan och efteråt var han väldigt speedad och jobbig, vilket gav sig efter en timma. Så att dra ner på träning och bara använda godis i nödsituationer så som inkallning kan vara en idé, speciellt om han blir rastlös.

-

LekGott
2014-02-18 21:31
0

Låter smart med en kong. Kanske ska köpa mig en och pröva, kan ju va värt det! :) Är inte mkt till träning. Lite trix, balans o inte dra i kopplet. Detta är oftast efter sista måltiden då jag jobbar till 18

Må gott!! 
Nathalie & Lego

mingman
2014-02-18 22:24
0

#7 Kong är bäst. Ett tips är att köpa orginal (märket alltså, det märke som heter kong) och inte en billigare kopia. De har en väldigt bra kvalité och håller oerhört länge. Mina är hela och fina trots flitigt användande i ett års tid.

Jetaime
2014-03-16 11:33
0

Hur har det gått? :)

LekGott
2014-03-16 19:11
0

Det gå bra! Vi har hållt fast vid VoH och jag har svårt att tro att han skulle svälta sig. Han åt det fryst ett tag med god aptit, började fundera på om det va tuggandet han ville åt (han tuggar massa ben så det är inte att han inte får tugga annars). Magen fungerade bra med de frysta men jag tycker att det är lite omständigt så försöker få honom att förstå att man kan äta de även när de inte är stenhårt haha

Nu tränar vi ganska mkt så han äter en del ¨godis¨ (har köpt ett torrfoder som godis) vilket gör att jag inte är så orolig om han hoppar över någon måltid ibland 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego