Vad använder ni för godis?
Vad använder nu för belöningsgodis till era hundar, ifall ni använder godis som belöning dvs? Bryr dom sig om vad dom får eller mer att dom får nått som belöning?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ibland är jag snål och tar jakthundarnas torrfoder som godis annars så har jag nå kycklinggodis som han älskar. Dock så brukar det inte spela så stor roll för han bryr sig mest om att han får belöning.
Trassel får sitt torrfoder som belöning. Vet jag att vi ska träna på skolan så får han ingen/mindre frukost innan vi far hemifrån utan då får han det i träningen istället. :) Samma med kvällsmaten.
Olika beroende på vad som finns hemma. Just nu är det acana torrfoder som är godis, och så har vi även hundleverpastej och lick-treat för speciella tillfället. Doggy torrfoder slinker även ner, och ibland lite korv/kött då vi brukar spara det vi skär bort på köttet till hundarna. Ibland ställer jag mig även och torkar blodpudding, när jag känner mig ambitiös haha!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag "bakar" eget levergodis (lever, havregryn och ägg). Han är väldigt kräsen men det jag gör själv duger och är dessutom väldigt billigt och bra i konsistensen.
Orijens godis är en favorit också, men de är tyvärr förbenat dyra. Jag passar på att bunkra upp rejäla lager när de säljer dem billigt (efter jul hade de 3 för 100 på arken zoo!).
Kattmat blir det också ibland, mest för att det är godare än hundmat (dvs han äter det faktiskt och spottar inte bara ut) och det har lång hållbarhet. Det använder vi i så pass små mängder att det inte spelar någon jätteroll om det är lite "skit" i.
Rå köttfärs är såklart en favorit också, men det är sällan hygieniskt nog, men någon enstaka gång när jag lagar mat kan han få det.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Frolic och olika torrfoder som vi kan ha hemma. Han föredrar mjukt godis men annars kvittar det
-
Levergodis, provpåsar (torrfoder), Planet Pet, torkad kycklingfilé, korv och köttbullar (till tävlingar).
Blandat. Men bara sånt som man kan dela i småbitar, ska gå fort att svälja.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Torrfoder (med så lite spannmål som möjligt), frolic, köttbullar, korv, tunabites, levergodis och kyckling när vi har grillat. Han är ganska svår när de kommer till godis, finns ingen förutom kyckling och ibl korv som han jobbar riktigt bra för…. Någon som har förslag på något "torrt", hyfsat billigt godis som e vansinnigt gott?
Må gott!!
Nathalie & Lego
#8, har du prövat kattmat? Det brukar vara smakligare än hundmat (och ofta mer kött i också). Jag kör på orijen kattmat just nu, och det funkar på mitt kräsna monster.
Att torka själv i ugn tex lever eller kycklinghjärtan brukar också vara poppis. Sen är det ju tyvärr så att de oftast helst jobbar för kladdiga, äckliga saker som måste förvaras i kyl.
#9 Ja, de känns lite som att de e de som krävs men sånt är inte jättehärligt att kladda ner sina fickor med haha. Har faktiskt inte provat kattmat, vilken sort hos orijen kör du på? Är "bitarna" stora? Kan inte va pyttesmå då han gärna tar med halva handen om dom är små… Torkat känns omständigt men hur länge håller det? Funderat på blodpudding (är ju förhållandevis billigt) men som liten (12v) åt han inte de… Åt dock inget som krävdes att tugga på :p Mjukost är omtyckt också men de e inte billigt i längden och vill gärna ge honom "bitar" inte något han behöver slicka.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Vi kör regional red just nu. De hade en provpåse för 29 kr, så jag passade på. Bitarna är lite i minsta laget men det funkar. På bilden är Orijen och friskies. Origen är de lite mindre, mörkare.
Jag vet inte hur länge eget torkat håller. Jag förvarar alltid i kylskåp (en vecka cirka) eller frys (längre perioder).
Allt möjligt… :P Köttbullar är en favorit.
(Absolut oftast blir det kattmat, alltså torrfoder, står alltid framme och lätt att kasta i fickan)
Här kan det slinka ner vad som helst. Provpåsar, levergodis, mjukost tuber. Vill jag ha extra mycket koncentration från honom till ex på tävlingar eller till mer seriös träning är det korv som absolut funkar bäst, efter kommer köttbullar.
Vi gör eget godis, vi brukar torka hjärta eller lever. Det luktar rätt illa men hundarna älskar det. Annars använder vi leksak eller lek som belöning.
Paraffinolja eller plommonpuré vid tillfälligt hård i magen, är der något som håller i sig får man justera kosten. :)