Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 705 ggr
Fialialej
0

Första kursträffen idag!

Idag var första träffenpå allmänlydnadskurse vi anmält oss till. Tyvärr fixk alva stanna hemma för hon löper. Sist jag gick kurs var det ok att ha med henne trots löp, men inte här. Lite tråkigt…. Nästa gång då! :) Vad säger ni omd et? Hur har det vart där ni gått kurs osv? Var iallafall en ganska (väldigt) lugn start med genomgångav anläggningens regler, vi fixk presentera oss själva och våra hundar, ett par kontaktövningar och tills ist fixk alla gå en liten bana med sin hund för att testa hur väl kommunikationen fungerade. Kursen heter allmänlydnad special, och med 'special' menas att vis om deltagare gemensamt kommer fram till vad vi vill gå igenom och planeringen sätts därefter. Hoppas att det tränas hundmöten. Det är mest umgänge med andra hundar under lugna förhållanden vi behöver träna… Kul kväll! :)

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
0

Tycker det är jättedåligt att man inte får ha med tiken när den löper. Är det på en brukshundsklubb eller allmän plats så kan det ändå har varit eller är löptikar på området och jag tycker bara det är extra bra träning för hanarna när dom ska ut och tävla sen.

Zuki har fått vara med både på vallning, spårkurs och agility fast hon löpt.

Fialialej
0

Jag och min kompis som också går kursen resonerar på samma sätt. Men hon får helt enkelt se till att ha löpt klart till nösta gång såf år hon följa med hur som. ;)

Jetaime
0

Själv hade jag inte velat gå den kursen om jag missat för att hunden löpte. :)

Fialialej
0

Jag har redan betalt och går hellre på de fyra tillfälle jag kan vara med på än kastar pengarna i sjön, men hade jag fått tillbaks deltagaravgiftern hade jag också valt att strunta i det. :)

LinDajSon
5

Jag tycker att det är helt rätt när det gäller en allmänlydnadskurs. De människor och hundar jag stött på på allmänlydnadskurser har oftast haft tillräckligt att jobba med när det gäller kontakt och fokus, att slänga in en löptik när man kanske har problem att få kontakt med sin hane och jag antar att det är fler än en sådan som är med, redan vid mycket mindre störning, är som att be någon springa ett maratonlopp innan de ens börjat löpträna. Oschysst mot såväl förare som hundar. Samma när det gäller slyngelkurser och liknande. Det är bara min personliga åsikt och jag ska tillägga att jag själv skulle välja att inte ta dit min löptik även om jag FICK göra det. Av respekt och förståelse för andra. Men det är upp till var och en hur man gör. :) Tävlingskurser eller fortsättningskurser är en annan sak. Där kan en löptik gott och väl vara med.

Fialialej
0

#5 ja du har såklart en poäng där :)

MikkansBuse
0

#5 Håller helt med.

Vi har gått en rallylydnadskurs, nybörjare. En dags kurs var det tyvärr, men lika awsome ändå!

Började också lugnt med att presentera oss och vad vi ville få ut av kursen. Sedan var det uppvärmning, - kontakt osv. Instruktören ställde fram åtta små banor (tre -fyra skyltar) för att förstå momenten lite. Varefter bytte hon ut några. Mot slutet av dagen fick vi gå en tränings bana för att sedan få respons/feedback :)

Vi hade en instruktör som var helt toppen! Roligt nog fick hon låna Jax en stund. Väldigt intressant att se på sin egen hund :)