Hur håller ni rent?
Vad har ni för städrutiner för att hålla rent efter era hundar? Hör blir det hår, mat, vatten, grus och leksaker överallt och det är helt omöjligt att känna att det är rent här hemma. Även om det är precis nystädat.
"På natten är alla katter svarta"
Tvättar hundarnas tassar efter nästan varje promenad. Borstar igenom dom lite lätt några gånger per vecka. Äter dom köttiga ben så lägger jag fram handdukar på deras förvalda bäddar. Jag städar inte hemma, märker inte ens att det är smutsigt. Sover i ett skitigt rum och säng, så jag märker inte något - är för van ;) Min mamma däremot, är städberoende och ogillar djur pga all smuts dom lämnar efter sig. Hon dammsuger och torrmoppar (?) golvet varje dag.
Innan jag skaffade Lukas så hade vi hundförbud på övervåningen i huset men eftersom jag så gärna ville att Lukas skulle få sova i mitt rum så gjorde jag en deal med mamma å pappa å de va att om Lukas skulle få vara på övervåningen så skulle jag dammsuga 2 ggr i veckan och skura golvet minst 1 gång varannan vecka.
På nedervåningen där alla hundarna får vara så dammsugar vi typ varannan dag, det lossnar hår och det dras in sand och allt möjligt.
Oftast så torkar jag av tassar + mage på Lukas när han varit ute eftersom det fastnar väldigt mycket på honom. Borstar också regelbundet dvs. minst 1 gång i veckan. Det gör jag med alla hundarna för både jag och mamma är lite allergiska mot hundarna och speciellt blir det under fällningsperioderna men om jag borstar dem så går det fortare för dem att fälla allt hår så då mår både jag och mamma bättre också. :)
Vi dammsuger 4-5ggr i veckan och tvättar golven minst 2… Min mamma är ett städfreak… Vill att de ska va kliniskt jämt o ständigt. Plockar leksaker hela dagarna om leksakslådan står framme. Köttiga ben äts för de mesta på altanen eller inne om jag vet att vi ska tvätta golven samma dag. Han åker på avsköljningar några gånger i veckan annars ser vi till att torka av tassar och mage så gott vi kan efter att vi vart ute :) bor i en 3a så tar typ 40min att dammsuga o tvätta goven vilket är rätt överkomligt :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag har aldrig haft en "skitigare" hund innan (vilket är charmigt på sitt sätt) och det går inte att vara en "städ-galning", även fast jag jobbar i städbranchen. Det tar alldeles för mycket på fritiden.
Vi städar åtminstone en gång i veckan ordentligt i hela lägenheten. Dammsuger 1-2 ggr i veckan ungefär och torkar golvet kanske 1 gång i veckan/varannan vecka.
Regniga dagar har Jax sitt regntäcke på sig för att minimera smutsen som han får under maghåren, just för att slippa tvätta honom hela tiden. Under riktigt skitiga promenader blir han avsköljd i duschen. Försöker åtminstone tvätta honom ordentligt en gång i månaden. Då blir det en ordentlig hårvård. Annars blir han kammad en gång i veckan ungefär.
Nystädat får man ha i max två dagar, sedan ser det ut som vanligt igen. Det gäller att NJUTA i stunden! Haha
Nej
Det är väl det rätta svaret. Vi har inga bra rutiner, och de få som finns behöver förbättras. Leksakerna hamnar på golvet, och de han inte får ha jämt hamnar antingen på pianot, hyllan eller under soffan.
Dammsuga blir någon gång i veckan. Han fäller inte ohyggligt mycket, men det blir ändå smutsligt rätt snabbt. Tyvärr har både jag och min sambo lite problem med exekutiva funtioner (att komma igång med saker) så det är inte alltför sällan det går alldeles för många dagar mellan städningarna.
Men jag gillar mitt kaos också. Renstädade rum har aldrig gjort mig lycklig.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Där vi bodde förut drog de in Så jämarns mycket att det var meningslöst att städa golven mer än en gång i veckan på vår och höst. Gegga, koskit, sand. Här blir det inte alls lika mycket, bor på landet men bättre grusvägar, mindre koskit. Och vi har en supermatta vid dörren som tar det mesta från tassarna. Jag torkar inte hundarna med handduk eller något. Dammsuger ett par gånger i veckan. Blötmoppar mer sällan. Lägger mer fokus på att hålla andra ytor rena och vädrar rätt ofta. Önskar mig en grovhall i nästa hus. :)
#6 haha, supermatta? Vad är det för en kanonpryl du fått tag i? :P
"På natten är alla katter svarta"
inte speciellt mycket, någon gång i veckan damsuger vi och än mindre våttorkar vi det. Mitt rum damsuger jag någon gång i veckan samtidigt som råttburen städas, våttorkas någon gång i halvåret(:x). Vi har en heltäckningsmatta i hallen och där hamnar mestadels av hundens smuts och hår.
-
#7 Jag försöker komma på vad den heter… mina föräldrar köpte en på en marknad för säkert 15 år sedan, och den höll hur länge som helst och fungerar ungefär som en mikrofiberduk. Den suger åt sig vätska och gruspartiklar, fångar upp mer än man tror bara man låter hunden gå över (eller lägga sig på!) den. Den är grå och kostar en del men inte orimligt med tanke på hur bra den är. Hittade en på marknad för två år sedan och slog till direkt, tror vi betalade 250 för en som är dubbelt så stor som en vanlig dörrmatta ungefär. Finns större med, vi ska köpa fler nästa gång vi hittar dem. Håller hur länge som helst och går att tvätta i maskin.
#9 Finns det inga stämplar eller dekaler någonstans (kanske på undersidan) som skvallrar om vem tillverkaren är?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Har inga rutiner alls utan städar när jag känner att det behövs. Borstar igenom henne kanske 1 gång i veckan :)
Jag är inte såå jättenoga med att torka tassarna så jag tar alltid in Zuki genom dörren på mitt rum för min mamma blir galen annars..Så dammsugar när det behövs typ oftast max en gång i veckan och plockar undan leksakerna då också.. Stör inte mig så mycket att det ligger leksaker överallt. Mest märgbenen för det gör så jäääkla ont att sparka på heheh.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!