Bi Blue
Första gången jag träffade en aussie och totalt föll för rasen så var det en blue merle, utan tan och extremt lite vitt. Är det godkänt? Föll över en sheltie-sida där det stod att färgen kallades bi blue i deras ras, gäller det aussien också?
Jag tycker det är väldigt fint, har sett några till efter det men dom verkar sällsynta!
Typ som EmmaVipEssi's hund Vip, 😍
Det är helt och hållet godkänt. Alla färger finns med eller utan vitt och/eller tan.
Godkänt å färgen heter fortfarande blue merle även om den inte har nåt vitt eller tan :)
Det är mer förekommande i gamla arbetslinjer, utställningar har gjort tan med mycket vitt väldigt populärt inom alla färger, inget svenskt fenomen från början utan kommer ifrån USA…. Och även den mörkare merle som Vip exempelvis representerar väldigt väl är ovanlig i utställningsringen för det är den ljusare merlegrunden helst med små små relativt jämnfördelare svarta fläckar som man avlat på inom den svängen. Mode, helt enkelt. :)
Merlefärgade hundar helt utan vitt och tan kallas self merle. En liten fotnot. :)
#5 åh, valpen till höger! Vill ha :D Tack för alla svar! Om det blir en aussie här hemma så blir det en bruks så va kul att höra färgen är vanligast inom bruks-linjerna.
Jag menade väl egentligen vallande linjer. ;) Men det finns ju förstås inblandat i rätt mycket av det folk väljer att kalla "brukslinjer" så det är nog inte omöjligt att du råkar på något sådant. :)
Förlåt, läste lite fort och missuppfattade det lite. Dålig kombination ;)
Fast man ska ju inte välja aussie efter färgen. När jag skaffade vip var min tanke på en blå med tanke å vit krage, men han valde mig i valplådan å allt kändes perfekt så efter samråd med uppfödaren blev det honom. Med min Essi. Fanns det ingen tanke på färg. Välj en individ efter mentaliteten så den passar dig å inte efter färgen.
Ja givetvis, det vet jag! Jag gillar alla färger, men ville gärna veta lite mer om blue merle utan tan och vitt. 😉
#12 Oj, nått liknande har jag nog aldrig sett förr! Jättefin :D
Det fanns sådana även hos "tidiga" svenska Aussiekennlarna i landet, sent 90 tal tidigt 2000 tal. Framförallt hos de som började med som Linda skriver ovan, gamla arbetslinjer. Har blivit vanligare senare år visst, eller att de syns mer iochmed internet och fb ;)
En av våra fodertikar från vår 1a kull, hon och en annan tik i kullen är blm bi
#15 oj det såg coolt ut! Roligt att det finns så många olika varianter :D
#17 jättefin! Vad kul att ni postar bilder på era fina hundar, superkul att se :D
Passar också en liten dam utan tan-teckning men med mycket vitt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!