Kastrering
Hur tänker ni här om kastrering? Har ni Erfarenhet av hur hunden ändras? Fysiskt / mentalt?
Jag valde att kastrera min chihuahua då jag hade honom för att han aldrig skulle gå i avel och vi har många tikar i området plus att han inte fick börja på de dagiset vi ville ha honom på om han inte var kastrerad. Kan ångra det då han blev slöare och ännu mer mammig, reserverad och mer avig mot andra hundar…
Har en aussie nu som jag inte kommer kastrera trotts löptikar i närheten av skälet att jag vill ha kvar så mkt energi som möjligt. Vi ska ju träna och tävla en del så vill inte riskera att få en ¨loj¨ hund. Hoppas inte han kommer tycka att de blir för jobbigt med tikarna.
Tycker förövrigt inte att det är fel att kastrera men hade inte valt att kastrera en arbetande ras just av skälet att de lätt bli lite sega…
Må gott!!
Nathalie & Lego
Tänker kastrera min tik efter röntgen och mh. Hon ska inte gå i avel utan är min tilltänkta tränings/tävlingsstjärna. Med det i åtanke samt det faktum att jag även äger hennes pappa, så är det trevligt att slippa löp. På det sättet går vi inte miste om kurser eller tävlingar, behöver inte sära på hundarna två gånger om året heller. Slipper eventuella skendräktigheter, humörsvängar osv. Att hon skulle bli mindre energisk eller slö.. betvivlar det starkt, hon är inte lagd åt det hållet. Ärtig liten jänta. Jag är väl mest orolig för att jag hört att tikar kan bli inkontinenta efter ingreppet, det vore trist. Men risker finns med allt. Vet att de brukar få mer och ibland sämre päls också. Gör inget, hon har inte super mycket päls nu så lite extra skadar inte. Kvalitetsmässigt har hon faktiskt väldigt fin kvalitet på både täckhår och underull så förhoppningsvis blir det inte alltför dåligt.
Kastrerade min blandras hane vi nästan 3 års ålder. Läketiden tog 2 månader då veterinären inte rakade bort pälsen. Han är lättare att ha och göra med oh blir inte förstörd vid löp. Han blev även smalare vilket var bra då han var överviktig, men det tog mycket tid och jobb. Han har lättare för att lägga på sig.