Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 710 ggr
Fialialej
2014-04-02 13:00
0

Tänder

Hur håller ni ordning på era hundars tänder? Alva har fått hudben varje vecka ett tag nu och haft jöttefina tänder, men senaste veckorna har de blivit jättefula på sina ställen. Mer ben? Borsta tänder? Annat?

"På natten är alla katter svarta"

[Neoverona]
2014-04-02 13:22
1

Jag ger mina ben varannan dag varar RKB 2-3ggr/veckan. Borstar även tänderna varje kväll. Nox får tandsten väldigt lätt och på konstiga ställen. Diablo har svåra tänder att få plack att försvinna men med ben och tandborstning så växer det inte. Kampar och låter de tugga på leksaker hela tiden, funkar bra! Både ute och inne såklart får de fullt tillgång till sina tiotal leksaker :) Tänderna gjorde att jag fick ångest förut, men inte längre, det känns ibland som att tänderna kommer att ramla bort men med ett bra schema så kan man kontrollera det.

mingman
2014-04-02 14:40
0

Fidel äter barf (råa ben, kött och organ) och har hittills jättefina tänder.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LinDajSon
2014-04-02 15:32
0

Mina får färskfoder och ben. Den tandsten de hade när de fick torrfoder försvann av sig själv när vi började ge färskt. De har alltid fått mycket råben så även när de fick torrfoder höll sig tänderna hyfsade… Men färskfodret gjorde skillnad, helt klart. Man skulle aldrig gissa att Jin är fem om man bara tittade på tänderna.

Fialialej
2014-04-02 20:03
0

Det känns ju som benen är lösningen i ekvationen. Har fundeat på barf och tror det kommer bli en övergång till det så snart jag läst på tillräckligt. Vad använder ni för färskfoder? Tycker ni som barfar att det är krångligt eller besvärligt?

"På natten är alla katter svarta"

MikkansBuse
2014-04-02 20:03
0

Jax får färskt foder och märgben en gång i veckan. Han har hela tiden tillgång till andra ben och vi leker mycket med leksaker :) När han var liten gjorde jag honom van vid tandborsten, men lat som man är använder jag den aldrig. Inte sedan vi gick över helt på färsk foder och märgben.

Sugar Mist
2014-04-02 21:36
0

Jag barf'ade Opsis och han hade aldrig någon tandsten när han bodde här, hos sin förra ägare vet jag inte. Flynn har aldrig haft någon tandsten och tror inte han kommer ha det heller, han får färskfoder och ben.

-

mingman
2014-04-02 23:28
1

#4 Jag tycker inte alls att barf är krångligt. Visst är det inte lika lätt som att mäta upp ett par deciliter torrfoder, men det är inte alls så överkomplicerat som det verkar. Det värsta är att det tar plats i frysen och behöver tinas. Sen ska det såklart balanseras, men med lite vana går det automatiskt. 

Mitt tips är att börja med färskfoder och läsa på och sedan övergå till barf när du känner dig redo. Det finns både bra böcker, grupper och källor på nätet. Fråga gärna mer om det är något du undrar över. Jag svarar gärna i den mån jag kan.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/