Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 902 ggr
Jetaime
0

Annan ras?

Finns det någon annan ras ni skulle kunna tänka er samtidigt som aussien eller istället/efter för aussien? Varför/varför inte?

Jetaime
1

Svårt att säga hur det kommer att se ut i framtiden, om man kommer ha samma möjligheter att aktivera sina hundar på samma vis som nu, men kanske ändå vill ha hund osv. Men aussien är absolut en av mina absoluta favoritraser och kommer inte slita mig i första taget.

Pomeranian är en ras som jag kommer att äga någon gång i mitt liv. Antagligen samtidigt som någon annan hund (mest troligt aussie 😎).
En liten fluffboll som faktiskt kan mer än folk tror och är inte bara en liten knähund! Och sen älskar jag ju mycket päls och pälsvård. Har träffat så många trevliga hundar av denna rasen.

Sheltie, har jag alltid varit förtjust i innan jag hittade aussien, men kände ändå att jag vill ha något mer så därför rök den när jag fick upp ögona för aussien. Fortfarande en ras som jag gillar mycket, men tyvärr är många alldeles för skygga och rädda.

Berger des pyrénées à face rase är en ras som jag blivit väldigt intresserad av och som jag skulle vilja veta mer om. Lite särskild ras, lite udda.. ja nyfiken på den.

Sugar Mist
0

Kommer aldrig att ha någon ras "istället för" aussien. Däremot har jag ett par rediga brukshundar jag vill ha samtidigt, kh holländare, malle och en smäcker schäfer. En Koolie har varit i tankarna också sen när jag skaffar får.

-

[Neoverona]
0

Australian Cattledog, rasen som var tänkt att jag skulle skaffa istället för Aussie :) Men kommer alltid ha Aussies i mitt liv!

emeliagranstrom
0

Jag är ju väldigt jaktintresserad så om jag vill skaffa en jakthund så kommer det bli antingen en karelsk björnhund eller en gråhund :)

mingman
0

Jag tittade på lapphundarna (svensk och finsk) samt kooikerhondje när jag valde ras - men det blev aussie.

På min lista över framtida raser återfinns många lite udda raser, tex;

Norsk Lundehund 

Berger des pyrénées

Kooikerhondje

Shiba inu

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LinDajSon
1

Working kelpie är mitt andrahandsval men hoppas på att alltid lyckas hitta en bra aussie :)

mingman
0

#6 Av ren nyfikenhet, du som vallar … vill du inte ha bc?

LinDajSon
0

#7 Nej, jag har aldrig ens övervägt det. :)

mingman
0

#8 , så intressant. Varför?

Jag är bara nyfiken, jag vet ju själv hur olika raserna är, men bc-människor vill ju få det att verka som att bordern är den ultimata vallhunden. Punkt.

Sugar Mist
0

#9 Såg en BC och en WK valla för någon vecka sen. WK'n var mycket trevligare mot djuren och väldigt lugn medan BC'n var på helspänn och stressade runt bland fåren. Alla passar inte med veka BC's heller :)

-

mingman
0

#10, jag vill verkligen se mer vallning. Vi ska på en prova-på kurs i början av maj med massa aussiefolk. Det ska bli superduperkul!

Sugar Mist
0

#11 Ja, jag tänkte ju åka och valla förra helgen men det blev inget av då tackorna lammade så vi ska försöka komma igång lite senare i vår. Det är verkligen superintressant, har dock aldrig sett en aussie valla.

-

LinDajSon
0

#9 Det har inte med vallningen att göra, finns fantastiska borders och de är nog så nära "den ultimata vallhunden" man kan komma, det är ju allt de avlas på… detta gör dem förstås också oftast lättare att träna upp än aussies exempelvis. Men, jag klarar inte av "personligheten" (eller många gånger bristen av sådan). Har aldrig stött på ett exemplar jag velat leva med. Tycker de är för slätstrukna. :) Däremot har jag tyckt bättre om de wk jag träffat, de är fortfarande inga aussies men blir det någonsin en annan vallhundsras så blir det en sådan. Vallning kommer jag nog alltid syssla med så man måste ju ha en hund som duger. :) Skulle dock tro att det kommer födas fler intressanta vallaussiekullar i Sverige i framtiden för vi har några vettiga människor som styr ditåt, annars får man kanske importera. Finns mycket fint utomlands.