En vanlig vecka hos dig
Eftersom det troligtvis blir köp av en Aussievalp nästa år så är jag lite nyfiken på hur en vanlig vecka hos er ser ut. Med träning, promenader, vad ni gör etc. Självklart kan det variera i mer späckade veckor och även lugnare veckor, men ungefär hur ser en vanlig vecka ut hos dig med din hund? :)
Här är aldrig en vecka lik den andra. Jobbar inom vården och kan jobba alla dygnets timmar. Men försöker alltid få in ett par träningspass i veckan och gå någon sväng i skogen. Tyvärr & tråkigt nog blir det ofta samma runda vi går. När jag jobbar dag står klockan på 05 då går vi en sväng, hon får vara mycket lös så hon får rasa av sig energi. Vid 06:15-06:30 lämnar jag henne. Mitt på dagen kommer någon och rastar henne sedan kommer jag hem allt från 15:30-1630 beroende också på om jag måste jobba över. Sedan går vi en 5 km runda och tränar oftast lite grann senare på kvällen. Eller så går vi bara . Jobbar jag natt så blir jag så seg så då är det bara promenader som gäller.
Mina veckor är aldrig den andra lik haha… Jobbar som "vikarie" (har mellan1-4dagar jobb) på ett hunddagis och de vardagar jag inte jobbar är jag dagmatte åt en labbe. När jag jobbar jobbar jag oftast 9-18 och har då med Lego till jobbet. Har en lunchrast på 1timme där vi brukar promenera, göra lite småövningar, miljöträna (ligger i centrala Gbg) osv så han är trött till jag slutar. När vi kommer hem brukar de bli matlagning och sedan en promenad med eller utan träningspass. Tränar 2-5ggr i veckan beroende på träning och tid. Är allt mellan spår, DP, tricks, inför lydnaden, miljö, passivitet osv… När jag har labben brukar de bli en hel del lek mellan dom då dom är jämngamla (6-7mån) men också passivitet och vanliga promenader. När han åker hem, oftast vid 16, så tränar vi ute i hagen. Senaste har de vart fokus på mkt inkallning och komma tbx med leksaker, gå "fot" och ha koll på mig. Helgerna får han ofta följa med till stan om jag ska fika med någon eller så, vilket jag ser som bra miljöträning/passivitet. Annars är de ofta på helgerna vi har mest tid för träning :) fullspäckat hos oss nästan jämt helt enkelt :)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Finns inga direkt "vanliga veckor" här hemma… Hon anpassar sig efter vad som händer eller inte händer :) Är med så mycket som det går, dvs alla ställen man får ta med hund på.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
En vanlig dag halvt vaken släpa sig ut på morgonen med en hund som hoppar på en av lycka, helst med leriga, blöta tassar, för att sedan hoppa och försöka kampa med armarna. Sedan går man in, ger hunden mat, ut igen, komma på att "oj det är bara 10 minuter kvar tills bussen går", och då har man en sömnig voffe som ska lägga sig över fötterna när man sminkar sig, till exempel. Sedan iväg till skolan, och vid 12 kommer pappa hem och går ut med honom en liten sväng runt huset. Hemma vid 14, slänga av sig skolgrejer, på med koppel på hunden och glömma att byta från vita converse till skor man inte är så rädd om. Ut, komma på det när hunden rejsar över finskorna helt lerig efter ett gyttjebad i diket, hoppa lite och sedan hitta största pinnen för att försöka välta omkull en genom att springa med pinnen mot benen. In, torka hunden, upptäcka att han tuggar på plastflaskekork, i panik bända upp munnen och lägga undan korken. Sedan ska man försöka plugga, då ska han hoppa upp och sno pennan, wiho tycker han. Sedan när man får tillbaka pennan lite halvtuggad och slemmig ska han lägga sig och pipa med en pipleksak, ännu bättre. När man ska sova, det är då det roliga händer. Upp i sängen, busa, skälla och ha skitkul tills matte blir sur och stänger ute hunden från rummet. Som en tackpresent gör man sina behov i hallen utanför. Sedan somnar man, och repeterar allt nästa dag.
Bör tilläggas att han är nu 6 månader och det här är en LUGN dag ;)
-