Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 2362 ggr
Jetaime
1

Är era hundar skotträdda?

För många hundar, och även andra djur är det ett rent h*lvete under nyår och även flera dagar innan och efter. Det är så synd om alla skotträdda djur och jag är fullt och hållet emot allt som har med fyrverkerier och raketer att göra - dessutom är det livsfarligt.

Hur som helst. Är era hundar skotträdda och påverkas negativt av smällare/raketer? Utveckla gärna era svar!

Jetaime
0

Ska väl inte säga för mycket, men detta blir Zukis andra nyår, och förra året var hon helt opåverkad, och jag var hemma med båda hundarna, och hon reagerade inte på enstaka heller när vi var ute och är inte alls brydd av skott eller skottliknade ljud, vilket känns rättså bra inför årets nyår! Så jag hoppas att även detta året går lika bra som förra! :)

LinDajSon
0

Inte mina äldre i alla fall, lillan har ju aldrig upplevt nyår så det är väl bara att hoppas att hon inte bryr sig hon heller. Skotträdd är hon INTE, men fyrverkerier är en helt annan femma för djur så man vet aldrig. Jag kommer hålla mina hundar inne och vrida upp TV och radio lite extra som vanligt, sedan är det bara att vänta och se. Jag har haft en riktigt fyrverkerirädd hund tidigare, hemskt var det.

Jetaime
0

#2 Så brukar vi också göra här hemma :).

[MotherEarth]
1

Nu har inte jag denna vackra ras, utan kommenterar nyhetsflödet! Lider med alla djur dessa smällartider..Borde förbjudas med respekt! Men mina 2 hundar bägge 7 år är inte rädda som tur är:) Har försökt nonchalera deras rädsla från valpstadiet..Litta svårare var d med lilltjejen som kom till oss vid 2 och ett halvt års ålder! Med nonchalera menar jag inte att jag själv inte bryr mig, Försöker busa mera..distrahera.. ja mycket bus å lek å godis..Till slut har iaf mina hundar lärt sig att detta är ingen fara :) God Jul och lycka till med era djur ❤️

Jetaime
0

#4 Du är så välkommen ändå!
Jag håller absolut med. Usch usch.

Sugar Mist
0

Opsis var inte skotträdd.

-

[MotherEarth]
0

#5 Tack :) Har i grannområdet dessa vackra hundar..E så förtjust i just Blue Merle ❤️

LekGott
0

Lego verkar inte bry sig det minsta… Blir hans första nyår men spelat upp ljudklipp med fyrverkerier o han tittade till på mig första gången men sen gick han o la sig o somna. Känns bra men kommer fortsätta spela upp de minst en gång om dagen fram till nyår för att han ska vänja sig ännu mer. Sen är jag hemma med honom på nyår och då blir det tv på o massa roliga leksaker o godis för o hålla honom på andra tankar.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Michaela-N
0

Nej, inte alls. Förra julen kunde vi till och med skjuta raketer själva.

mingman
0

Detta är ju Fidels första riktiga nyår (hos uppfödaren var han ju bara tre veckor drygt). Han har inte visat någon ljudkänslighet, och ej heller reagerat på de småsmällarna som folk redan börjat poffa.

Vi har tittat på smällarfilmer. Fidel verkar mest tycka jag har dålig filmsmak - fick han bestämma skulle vi bara kolla på små hundvalpar som lär sig yla.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[SammieS]
0

Min jack russel terrier har aldrig vart med på nyår ännu för hon är bara 7 månader men snart är det nyår hon är nästan aldrig rädd för höga ljud tror inte hon kommer bry sig men vi får se

[Neoverona]
0

Ingen av hundarna är skotträdda, Diablo gillar inte fyrverkerier. Vi bor mitt i krigzonen (det skjuter t.om raket mellan bostäderna..)

vallhund
0

En skotträdd hund behöver inte vara rädd för raketer/smällare eller blixtnedslag/åska o tvärtom. Ljuden är inte samma o ligger inte inom samma frekvensområde.

Leon, min Berger des Pyrénées FR är rädd för åska, hade en 2 på skott på MH men reagerar inte på fyrverkerier/raketer/smällare, ej heller vid åsknedslag. Jag misstänker att det har med lufttrycket att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LinDajSon
6

Mitt tips är att även ni som har hundar som inte bryr sig om fyrverkerier håller dem borta så mycket som möjligt för det är lätt att de BLIR fyrverkerirädda. Jag har fått höra alldeles för många gånger om folk som tar ut sina orädda hundar för att titta på fyrverkerierna…. och sedan är de inte så orädda. En bekant till familjen tog ut sin blandrashund till en majbrasa där det sköts massor. Varför GÖR man sånt är min enda tanke? Att de inte skakar och flåsar betyder inte att de gillar det. Och jag hoppas att inga djurägare eller djurvänner själva skjuter raketer. Förstås.

vallhund
4

Bock o bug för det inlägget!

Minns en tråd för väldigt många år sedan på vovve, en man insisterade på att deras/hans schäfer inte var smällarrädd  skulle minsann ta med hunden ut vid tolvslaget.

En pjäs gick fel, den flög efter marken o hunden efter o hunden fångade  smällaren. Den exploderade i hundens mun, fanns inte tillräckligt kvar av hundens käkar för att vet skulle kunna lappa ihop den.

Faran är inte över för att det slutat smälla, skräpet innehåller extremt giftiga tungmetaller, som t ex barium.

EmmaVipEssi
1

Mina bryr sig ingenting om skott, smällare eller raketer.. och jag hoppas det förblir så.. därför tar vi det alltid lugnt just vid tolvslaget.. högt ljud på tv:n, drar igen gardiner.. tuggben..

reverse
2

Loke är inte rädd för fyrverkerier (eller skott och åska). Vi bor i Stockholm och det är MYCKET som bränns av när tolvslaget kommer, vart man än ser är himlen täckt av fyrverkerier och i närheten av oss finns några idrottsplaner där folk skjuter upp pjäser också. Vi brukar gå ut på balkongen en stund och kika och ibland puttar Loke upp balkongdörren (den kan inte stängas från utsidan) och sticker ut huvudet också. Promenader och så sköter vi innan och efter den värsta tiden där mellan 23-01 typ. Jag är själv ljudkänslig och hade helst sluppit allt j*vla pangande. 😛

//Lina

emeliagranstrom
0

Det började smälla här i fjällen (Hemavan/Tärnaby) redan igår och Lukas kan tvärtitta åt de hållet de small å sen är de full fart på honom igen. Var nyss ute en stund och rastade honom och då small det väldigt högt men som tur va så hade jag förberett mig å kastade massa godis på marken när de small så då brydde han sig bara om att leta godis medan de small :) Känns jätteskönt att han inte är rädd, vi har nämligen en skotträdd hund här hemma och för honom är det inte roligt..

Ronja&Ila
0

Det är Ilas första nyårsafton och hon har inte reagerat på skott tidigare, vilket varit skönt. Inte heller på fyrverkierier de har skjutit tidigare i veckan.

Har jobbat kväll ikväll och Ila har varit med mormor, vilket hade gått jätte bra men gruvat mig länge för promenaden hem som blev vid 22:40 ungefär. Men det gick jätte bra, precis som att hon inte alls varken såg eller hörde, skönt! Har länge varit orolig hur jag skulle göra men hade inget annat val…

Sugar Mist
2

Flynn reagerat varken på skott, högljudda smällar eller fyrverkerier, sov igenom hela nyårsyrverkeriregnet.

-

LekGott
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här låg min älskling och sov genom heeeela tolvslaget! Så skönt med oberörd hund. Kunde inte vart gladare. =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

vallhund
0

Vi avslutade året med att konstatera att Leons åskrädsla generaliserats till att omfatta smällare/raketer.Storgråter

Vi bor ändå nästan mitt i skogen, ett glesbebyggt sommarstugeområde som tyvärr blivit mer o mer befolkat av åretruntboende.

Idag har han kraftig hangover av Nozinanet han fick.

LinDajSon
0

Lider med alla djur som fick stå ut med gårdagens oljud… Och förstår inte varför folk måste börja långt innan, och smälla flera dagar efter… Vi bor strax utanför stan, inte ens en kilometer och det small rejält ända hit ut. Inga grannar skjuter tack och lov… nästan alla har djur.

Jetaime
1

Både Zuki och Enya låg och luggade ben och jag låg i soffan och kollade på tv och lyssnade på musik, jag tror nästan att jag ogillade det mer än hundarna. Dom brydde sig inte alls, men å andra sidan förstår dom inte vad jag förstår, att många djur blir så otroligt stressade och skrämda av detta. Jag tycker det är fruktansvärt och vidrigt. Finns inget bra med det alls.

Anibaz
0

Min tervueren är livrädd. Törs fortfarande knappt vistas utomhus, har otroligt svårt att släppa rädslor. På nyårsafton vågade han inte gå utanför dörren på 13 timmar. Aussien är rädd men släpper det fort och kan hantera det på ett helt annat sätt.

Sugar Mist
0

Putt

-