Vad prioriterar du?
Nu är det såhär att du ska numrera mentalitet, hälsa och exteriör i den ordning du tycker det ska prioriteras. Inget får vara på delad plats, utan det ska vara numrerat i 1, 2 och 3 (1 är viktigast). Detta är alltså bara en lek (men en klurig sådan) och jag tar för givet att ni prioriterar vissa saker lika mycket i vanliga livet.
Ett exempel (som jag hoppas inte ni gör likadant ;))
- Exteriör
- Mentalitet
- Hälsa
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Hmm att exteriör kommer sist var inte särskilt svårt. Men de andra två är betydligt värre!
Men får nog bli så här:
1. Hälsa
2. Mentalitet
3. Exteriör
Fast nu så vet jag inte riktigt längre😛
// Nadja
1 Mentalitet
2 Hälsa
3 Exteriör
En mentalt instabil hund kan vara farlig att ha.
En hund med små hälsoproblem men som är metalt stabil är bättre då.
Hur min hund ser ut spelar mindre roll.
Svårt att rangordna mentalitet och hälsa. Det får bli olika beroende på hur variablerna ser ut.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Hälsa Mentalitet Exteriör Men det är ju svårt eftersom det ofta går hand i hand.
"På natten är alla katter svarta"
- Hälsa
- Mentalitet
- Exteriör
Svårt att rangordna hälsa och mentalitet. Så jag gick efter det jag alltid kollar först, hälsan.
- Hälsa
- Mentalitet
- Exteriör
Som sagt svårt att välja mellan hälsa och mentalitet. Med lite tur kan man jobba med mentaliteten men att ändra på hälsan kan vara svår.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
1. Mentalitet
2. Hälsa
3. Exteriör
Att ha en hund som är fullt frisk men dålig mentalitet är inget jag skulle satsa på. Men trist att ha en hund med underbar mentalitet som har kass hälsa. Dock värdesätter jag ändå mentaliteten främst av allt. Det exteriöra har mindre betydelse här.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Svårt… Mentalitet och hälsa för mig är lika viktigt…
1. Hälsa
2. Mentalitet
3. Exteriör
Fick nog ändå bli hälsan, jobbigt med en hund med dåliga höfter, armbågar, ögon, allergier, dåligt hjärta eller något annat. Mentalitet går iaf att träna med.
Hur hunden ser ut skiter jag mer eller mindre i, klart den ska va hälsosam i exteriören men har inga andra krav.
Må gott!!
Nathalie & Lego
1. Mentalitet 2. Hälsa 3. Exteriör Men i hälsan ingår för mig även lite exteriör om man tänker tänder osv.
Hälsa, mentalitet, exteriör. Hälsa först, därför att om hunden är svårt (nu tänker jag värsta möjliga scenario) fysiskt sjuk kan det andra inte väga upp. Jag kan leva med en icke idealisk exteriör, eller en mentalitet som kanske kräver lite mer jobb, men jag har noll och inget intresse av att ha en sjuk hund. Man får ju hoppas att man slipper katastrofer inom något av dessa områden, förstås.
Hälsa
Mentalitet
Exteriör
Väljer hälsa först, vi har haft alldeles för många sjuka hundar bl.a. epilepsi, cancer, höftproblem.. Mentaliteten är en bit man kan jobba med även om det kräver väldigt mycket jobb. Exteriören är inte så noga men eftersom jag är intresserad av utställning och tycker det är kul så är det även roligt att ha en hund som har en rastypisk och vacker utsida, fast i slutändan spelar utsidan inte så stor roll, det är bara ett extra + i kanten!
Mentalitet
Hälsa
Exteriör
Utan tvekan