Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 305 ggr
LekGott
0

Åsikter om halti?

Vad har ni för åsikter kring halti? 

Är det okej att använda om man bara använder de dom dagarna man verkligen inte orkar träna, när man har haft en dålig dag och inte vill att de ska gå ut över hunden, om någon okunnig passar hunden osv? 

Lego sköter sig förhållandevis bra i koppel om man är med på noterna själv och hela tiden jobbar med honom men ibland har man en dålig dag (använder mig bara av positiva metoder) och den dagen finns de lätt till grinighet hos mig som jag inte vill överföra till min hund eftersom han inte har förtjänat det. Känns då snällare att sätta på ett halti, jobba emellanåt på promenaden och slippa tjuriga miner och en trotsig hund. 

Provade halti på honom idag och han gick som en klocka i de… Inget dragande och då gick han dessutom bredvid en annan hund hela vägen. (Han äääälskar hundar och gör annars allt för att leka med dom)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

MelliPirelli
1

Jag vet faktiskt inte riktigt… Vad är det egentligen som gör att hunden inte drar när den har halti? Är det för att det gör ont? Eller är det bara obehagligt? Om det nu beror på något utav dessa två. Vill man då utsätta sin hund för smärta/obehag för att man själv inte orkar?

Jag hoppas jag får svar på min första fråga, de andra var bara tankar :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LinDajSon
0

Har testat VGW eller hur det stavas på en bekants hund. Otroligt effektivt och inte smärtsamt. Skulle kunna tänka mig en sådan för de gånger Feng får för sig att dra.

Jetaime
0

Jag hade hellre satt på hunden en sele om jag inte orkade träna än en halti. Eller helt enkelt lära hunden att gå fint i halsband/koppel och ta det att det är jobbigt ibland, jag tror man tjänar på det i längden.

LinDajSon
0

Alltså, det där med att lär dem gå fint i koppel/halsband… Jotack, vissa är naturligt lättsamma i koppel, andra går att träna, sedan finns det de som behöver "tränas" varje promenad livet ut och ändå aldrig "lär" sig (så att de går fint varje gång kopplet åker på). Hade jag bara haft hundar som Jin hade jag nog inte greppat varför någon skulle vilja ha antidrag på hunden… Personligen kommer jag aldrig mer lägga tid på att träna en hund som drar som min första, eller Athos. Athos blev bättre men det har aldrig varit ett stort nöje att ha honom i koppel. Första hunden blev aldrig bättre på 11 år. Lillan är en barnlek i jämförelse, kan dra men är fullt mottaglig för träning, så henne km jag gott träna. Men! Jag har full förståelse om man föredrar att lägga tid och ork på något mindre hopplöst, att ha en hund som drar och har det i benmärgen kan skapa rätt duktigt med frustration… och belastningsskador hos både förare och hund. Det finns hyggligt snälla alternativ. För många funkar det bra att byta till vanlig sele också.

LekGott
0

#1 Jag uppfattar de som att han helt enkelt (lite likt vgw) vänds med huvudet vilket resulterar i att han inte drar, då han inte ser vart han går.

Han har inte visat några som helst obehag mer än att provat att få av de nån gång. Går med svansen uppe, huvudet i normalläge och har både kissat och bajsat med de på.

#2 Har provat vgw på honom och han får skav över skuldrorna plus att han springer och gömmer sig när jag plockar fram den. så känns tyvärr som ett värre alternativ i vårt fall…

#3 Han får inte dra i sele heller så de e inget alternativ tyvärr. Jag jobbar varje dag med att han ska gå fint i koppel så de inte av lathet jag väljer halti. Om jag inte har något tålamod slutar de med att de inte blir någon promenad alls för att jag vet att de går ut över honom om jag tränar då och han inte lyssnar/bråkar/trotsar… 

Känns snällare för vår relation att använda halti än att jag ska behöva bli sur på honom. Som sagt så tränar jag koppelgående varje dag och jag pratar inte om att använda halti permanent.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
1

#5 Det låter vettigt isåfall tycker jag :)