Månadens trick #1
Nu ska vi börja med något nytt på sajten, nämligen månadens trick. Det är trots allt en arbetande ras. För att alla ska ha samma förutsättningar för att lära in det så ska vi inte hålla oss till någon specifik tävlingsgren.
Månadens trick den här månaden är SITT FINT!
Hur gör man?
- Lägg in en video i tråden när din aussie utför tricket (gärna med ljud).
- Skriv en kort (eller lång ;)) beskrivning om hur du lärde in tricket.
- Kan din hund tricket sedan innan så gör det inget, de som inte redan kan det får en månad (eller ska vi ha mindre?) på sig att lära in det.
- TS utser en vinnare och vinnaren får starta en ny tråd och utse en ny vinnare!
Sista dagen att lämna in bidrag är den 25 juni.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vårt bidrag! Han blir starkare och starkare i ryggen hela tiden, nu börjar han få riktigt bra balans! :)
Inga fler som tänkt bidra? ;) Bilder är som sagt ok denna gång (hund och förare ska synas)!
Bloggar om hunderiet
Ni som inte kan ladda upp film, kan ni inte lägga den på FB och sen länka bara?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Nu är det inte många dagar kvar. Just nu ser det inte ut som någon svår match att välja mellan bidragen ;)
Bloggar om hunderiet
Haha, kom igen nu… ;) Lite konkurrens vill vi ha!!
Jag ska lägga upp men måste få hjälp att filma! ;)
"På natten är alla katter svarta"
Jag ställde mobilen på ett bord med apporten bakom som höll upp mobilen! Funkar skitbra! ;)
Okej nu får vi se om det funkar då?
#13 åh va duktig, vilken balans!! :D
#6 och #13, glöm inte berätta hur ni lärde in! :)
Bloggar om hunderiet
Måste ägare vara med? Kan man bara filma hunden?:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#16 Vill kunna se eventuella handtecken, därför jag gärna vill att ägaren är med :)
Bloggar om hunderiet
Okej va synd kan annars förklara mitt :) Laddar upp mitt bidrag så får du ta bort de om de inte är godkänt:) "Jag drar upp handen i luften ovanför hennes huvud och säger "upp" fast nu behöver jag inte handtecken längre :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Jag lockade med en godis ovanför huvudet, i början hade han ingen balans alls men med träning så har han både fått bättre balans och blivit starkare i ryggen så nu kan han sitta ganska länge. Har dock inte befäst kommandot så bra så jag har fortfarande hjälper men försöker minska ner på hjälperna så kanske vi blir av med dem nån gång. :)
Jag började med att ha henne sittandes framför mig, mellan mina fötter, med hennes rygg åt mina ben. lockade uppåt med godis. Detta för att inte riskera att hon åkte snett och för att på ett säkert sätt bygga muskler i ryggen som behövs. Höll på ett tag med det för hon var inte så himla snabb på att bli stabil… ;)
Därefter, när jag märkte att hon inte längre hade problem med stabiliteten, fick hon sitta framför mig och så ledde jag upp henne med godis över huvudet. Succesivt tog jag bort godisen, sen handrörelsen. Jag har sagt "fint" ända från början för jag tror att ordet befästs bra då.
Nu tränar vi ibland trix på en stol, pall eller blomkruka för att få lite högre svårighetsgrad i det. Hon behöver då tänka efter och fokusera mer, samtidigt som hon tränar sin balans.