Vallning, ett krav?
Hejsan
Jag går i lite ''nästa hund'' tankar och har i flera år varit totalt nerkärad i Aussien. Jag tror rasens aktiveringbehov och egenskaper kommer passa mig perfekt. Jag hade då tänkt mig aktivering i form av rallylydnad, lydnad, dogparkour och lite spår. Självklart ovanpå det blir det dagliga långa promenader bland annat med klövjeväska. Mental aktivering i form av lydnad och problemlösning/dp är cirka 1 timme om dagen förutom när vi är på bk vilket vi är minst en gång i veckan då blir det flera timmar, det är ungefär det min bordecollie blandras (labbe/bordercollie/leonberger) får i dagens läge och hon är riktigt nöjd. Men så kommer den stora frågan och det är skulle en Aussie klara av att inte få valla? Är det shysst mot hunden att inte låta den valla? Jag vet att det finns kennlar som inriktar sig på bruks/lydnad, räcker det? Nu är det inte aktuellt med ny hund på flera år men det är ju alltid bra att förbereda sig.
Det går utan vallning, bara så att hunden är aktiverad och stimulerad både med kroppen och knoppen så mår den bra.(för det mesta)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
För mycket stimulans är inte bra heller, det kan få hunden att bli stressad! Man måste låta hunden vila mellan varven med
#2 vem har sagt att hunden inte får vilodagar?
#3 lydnad och problemlösning ca en timme om dagen skrev det
#4 Ja ska man ta det så bokstavligt. Nej min hund vilar varje gång efter vi varit på BK eftersom det är en rätt stor aktivering på en gång. Märker jag att hon är trött skippar vi träning den dagen. Det är inte så att jag KRÄVER att min hund ska köra lydnad en timme om dagen, och problemlösning kan vara att vi stannar inne en regnig dag och kör godissök inomhus eller kör aktivering spel m.m Lydnaden är ingen vi hypar på eller kör intensivt, vi kör i vår takt med positiv förstärkning, jag tror du läser in mer än det är. Och vissa dagar tar vi promenad runt sjön med dp vilket tränar balans, problemlösning och koordinationsförmåga inte heller det speciellt ansträngande.
Och tro mig har man en bordercollie /border collie blandras så vet man vikten av passivitetsträning och impulskontroll. Tråkigt att man inte kan skriva här utan att folk märker ord.
Jag tror att #2 bara ville nämna det, inte att det var riktat mot precis dig. :)
Jag vallar inte med min aussie, skulle jättegärna vilja göra det men då jag inte har tillgång till djur så att jag kan valla regelbundet så går det inte riktigt.
Han klarar sig dock bra utan vallning också, vi tränar lydnad, viltspår, personspår och freestyle, vi ska även prova på sök och se om det kan va vår grej.
Vissa dagar så gör vi ingenting, bara softar å han får springa ute på gården med dom andra hundarna.
#5 precis som #6 säger var det ett påpekande att man bör va försiktig, inget huttande med fingret :)
#7 Okej, jag ville bara förklara att jag låter min hund vila, jag la inte upp det eftersom jag endast ville visa vad för aktiviteter jag kan erbjuda en Aussie och om det är tillräckligt.
Vad skönt att dom inte kräver vallningen, då kan jag fortfarande ha Aussien i tankarna när det gäller nästa hund.
#8 men detta är ju bara min hund. Alla individer är olika men det finns ju även de som har BC och kör lydnad å bruks å inte vallar så bara hunden får rätt aktivering å rätt mängd aktivering så är det nog inget problem. :)
#9 ja absolut. :)
Jag har vallhundstypen, men inte ens de MÅSTE valla. Fast det är klart, nog är det rätt trevligt att kunna använda dem till det de är födda till, jag är glad att jag har den möjligheten. :)
#11 Ja precis, jag vill ju inte hunden ska vara olycklig p.g.a att jag inte kan valla med den. Jag har dock fått uppfattningen ( av vad jag läst på olika sidor) att Aussien inte har den jättestarka vallinstinkten så det ska gå att aktivera den på annat vis utan att hunden vantrivs, sen antar jag att det finns ''vall linjer'' men det är ju något jag får kolla upp i så fall :)
Mina är av vallinjer och det är inget fel på deras instinkter, däremot hör man sällan om aussies som får "bordercolliefnatt" på att 'valla' bilar, cyklister osv. Aussies håller vallandet i vallhagen. ;)
#13 Menade inte att dom inte har instinkterna utan som du säger att dom inte får dom fnatten och börjar valla diverse saker :)
Min hund är efter vallningslinjer men vi vallar inte. Men vi gör ju så mycket annat (lydnad,spår,agility,bruks) men hade gärna velat valla med min då jag tror hon hade passat henne bra. Nu har min gudmor skaffat får så vi funderar på att gå vallnings kurs med henne nästa vår :) Men vi har också vilodagar, alltså så hon bara får springa i skogen och bara vara :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Aussien är såpass underbar att den håller vallningen till vallhagen :)
-
Toppen. Då fortsätter jag att sikta in mig på en Aussie om ett par år. :)