Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettvallning
Läst 1561 ggr
Jetaime
0

Träffa lite får!

Imorgon ska jag och lillan iväg och träffa någon som mina föräldrar känner, som känner någon… ;) som har får! Dom används till produktion, men ägarna är såklart ändå väldigt måna om fårens hälsa och mående, och ingen av dom håller på med vallning heller…

Jag är lite nervös över hur det kommer att bli då jag tror min hund kanske kan vara lite övertaggad efter ett par månader utan vallning, men är ändå väldigt lugn och sansad och lyssnar, så det ska nog gå bra ändå…

Men något spontant som ni tänker att jag borde tänka på? :)

LinDajSon
0

Är de invallade? Tänkte i o m att de inte själva håller på med vallning? Är de inte invallade så rekommenderar jag starkt att du hittar någon som vallar in dem först och främst, de behöver inte vara så övervallade som de hos Peter men de ska vara trygga med att bli flyttade av hund, och vana vid folk. :)

Jetaime
0

#1 Jag vet faktiskt inte så mycket om fåren, eller dom som äger dom, så vi får se imorgon!

MelliPirelli
0

Hur gick det i fårhagen? 😃

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
1

Det gick väl ändå rätt bra! Lillan fick jobba iallafall, kanske lite mer fritt än jag velat, men sålänge hon skötte sig så lät jag henne. Det var lie stort område och lite "rusiga" får ;) Men hon skötte sig iallafall tillräckligt bra för att vi ska få komma dit igen! Dom var väldigt tacksamma över hjälpen, för dom brukar fånga in dom "för hand" så att säga.

Vi fick jobba lite grann själva och hämta in fåren och driva in dom i fållan (vi behöver definitivt jobba lite på kommandon och gå från "balansen" lite grann då fåren stack till hörnan av hagen istället för in i fållan! Det var SVÅRT! hahaha), sen blev det avmaskning för fårens del!

Men vi ska dit prel. på tisdag och hjälp till vid separering av lamm och tackor så förhoppningsvis så får vi möjlighet att köra i mindre fålla då :)