Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 11189 ggr
julia12313
8

Hur mycket kostar eran Aussie?

Jag har själv ingen hund, men planerar på att skaffa som jag skrivit i tidigare inlägg. Så jag tänkte fråga hur mycket era hundar kostar i månaden? Vad är det som ni betalar för varje månad lite mer exakt?

Tack för alla svar! 🌺

AussieLeija
0

Jag får ju betala 15000 kr för hunden, sen måste du ju köpa allt som behövs till den, mat, skålar, säng, koppel och halsband, massa leksaker så den inte tuggar på möbler osv. Sen får man ju räkna med att den kostar några tusen i månaden med försäkring och foder och om man går kurser osv. Lite svårt att säga exakt vad det kostar. Men första året är det dyraste och kostar över 20000kr.

neapeaw
2

Själva hunden kostade 15,000kr

försäkring i månaden: 200kr

Mat i månaden: 700kr

sen tillkommer ex utställningsavgifter, koppel,matskålar,vetrinärkostander m.m 

Men det kostar MYCKET att ha hund. själva kostnaden för hunden är ingenting om man jämför vad den kostar att äga :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Sugar Mist
2

Maten kostar 600kr, försäkring inte en aning, 200kr kanske? Tuggben drygt 200kr i månaden. Han kostade 8500kr

-

[Neoverona]
1

Köpte Nox för 12 000kr. Maten kostar runt 500-1000kr/månad. Försäkring 230kr/månad Köpte Diablo för 6500kr (blandras) Maten går på 200-300kr/månad, ibland mer, båda äter varierande kost! Försäkring ca 180kr/månad Vissa månader lägger jag pengar på några tävlingar om det finns pengar över (inom budget).

emeliagranstrom
0

Köpte Lukas för 6000, han är köpt med bibehållen avelsrätt så därför blev det halva priset av 12.000kr. 

Försäkringen går på ca.150kr/månaden (vi har flerhundsrabatt).

Mat går på 600kr/månaden 

Sen har jag lagt bort ett antal tusen till veterinärkostnader. Även fast jag har försäkring så måste man ju ibland lägga ut pengar själv först och sedan får man tillbaka på försäkringen. 

Slutligen så lägger jag bort pengar varje månad till tävlingar, leksaker, godis, ja allt sånt där onödigt fast ändå nödvändigt.. haha! 

Första året är dyrast om man inte haft hund tidigare och låter valpen återanvända. (Fast det är ganska kul att shoppa hundgrejor, så även fast vi hade massa valpsaker hemma så köpte jag ändå nytt.. hehe)

Jetaime
0

Zuki betalade jag 12.000 för.
Försäkringen går på drygt 2500Kr/år.

Sen blir det mat, tugg, leksaker, bajspåsar osv.. men ingen koll på vad jag lägger på det :)

Ronja&Ila
0

Ila kostade ca 15000 sek Betalar försäkringen 1 gång per år istället för månadsvis . Iår gick de på typ 2500. Mat ca 300/ månad. Jag beställer nästan 100 kg / gång så de räcker ett bra tag . Blir också större summor per gång så har inte så jäkla bra koll på exakt vad de kostar i månaden. Sedan tillkommer de ju småsaker, som någon skrev inte nödvändiga men endå nödvändiga ;) Ben, leksaker, träningsgrejor osv… Jag har återanvänt en hel del saker från min tidigare hund men har endå köpt väldigt mycket nytt, svårt att låta bli! Men kanske snittar 1500 / månaden. Sedan läggs ju pengar undan ifall något skulle hända osv.

julia12313
0

Tack för alla svar :) Vissa säger att de använder en del av pengarna till veterinär kostnader, menar ni då att ni lägger undan lite varje månad eller är det någon speciell kontroll varje år/månad? Eller tar eran hund mediciner etc?

Sen har jag hört att det första året är dyrast, har själv räknat ut att själva "startsättet" kostar ca 27.000 ( med hund, bädd, koppel, osv, osv ) Sen kostar det mer i månaden pågrund av valpkurserna om jag förstått rätt? :)

LinDajSon
0

Lågsäsong lägger jag drygt 500 per månad, per hund. Foder, försäkring inräknat i det.Den här månaden har hundarna kostat mig närmare 6000, så högt brukar det tack och lov inte vara särskilt ofta… :P Röntgen, friskvård, tävlingsavgifter, en kurs (de två senare utnyttjar jag nästa månad men betalt i förväg).

MelliPirelli
0

Mat: ca 300 kr
Försäkring: ca 200 kr
Så blir det ben, bajspåsar och ev utrustning.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Neoverona]
1

#8 Alla pengar som jag tjänar går direkt till hundarnas sparkonto. Detta är en säkerhet om någon råkar ut för en olycka :) Måste minst ha x antal tusen för att känna mig "säker" varje månad.

Anibaz
0

Forsakring 388 kr/manad, mat ca 250 kr/manad. Sen tillkommer kostnader for godis, bajspasar, tuggben osv.

julia12313
0

#11 Ja, det låter ju väldigt smart :)

nashjamie
0

#12 250kr/månad för mat? Vad ger du?

LekGott
0

Mat: ca 700kr
Försäkring: ca 300
Sen tillkommer ben, bajspåsar, godis och säkert något annat nyss 

Så runt 1300-1500kr i mån,omman hoppar över kursavgifter osv

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Vice
0

Betalade 16500 för hunden. Försäkring 270kr/mån Mat 15kg ca 700 kr men räcker länge till valpen. Koppel halsband ca 500kr Bilbur ca 3200kr Kurs mellan 1000 - 1550kr Massa godis och ben Blir en del främst i början..

MelliPirelli
0

#16 Varifrån kommer din hund?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Anibaz
0

#14 Standardt.