Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 4945 ggr
LekGott
0

Klipper/Rakar tassar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rakar/klipper ni era hundars tassar inuti? 
Tyckte att Legos päls började bli lite lång och samtidigt märkte jag att han va lite röd… Nu är han vältrimmad i tassarna för att hålla borta så mkt fukt som möjligt iaf =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

-Cissi-
0

Hur tusan kom du åt? 🤔🙂

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

LekGott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krångligt va de… Använde en liten sax (typ nagelsax) och klippte samtidigt som jag höll isär trampdynorna. Provade sen på andra tassen med en liten trimmer vilket va mkt enklare då den tar mkt mer på samma gång. Gäller att ha en hund som tillåter en att pilla mkt med tassarna och någon som inte är så känslig för ljud 🙂 Såhär blev de efter jag trimmat bägge framtassarna (bilden) och baktassarna tar jag när mamma kommer då två av hans tårtrampdynor ¨sitter ihop¨ så är de ännu pilligare 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Fialialej
0

Det har jag aldrig tänkt på ens. :)

"På natten är alla katter svarta"

LekGott
1

#3 Ne, man behöver ju inte göra det men Lego hade en svampinfektion i ena örat för några veckor sedan och när jag såg att det va rött mellan tårna så fick jag väl lite halvpanik, men nu slipper de va blött så länge efter promenaderna och då är de mindre chans för svamp. Sen ett extra plus drar han kanske inte in lika mkt smuts =D haha

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sugar Mist
0

Klippt Flynns tassar en gång då han började halka runt, och dels för att kunna klippa klorna bättre.

-

LekGott
0

#5 Märkte jag på Lego också nu efter att parketten inte är lika hal för honom =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

-Cissi-
0

#2 Riktigt duktigt må jag säga :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Neoverona]
0

Jag klipper de rätt så ofta, men inte så fint för det går inte haha :) Funderar på att köpa en trimmer för att få bort mycket mer.

LekGott
0

#7 Man tackar =D

#8 De va riktigt stor skillnad mellan sax och trimmer får jag säga… Gick mkt fortare och va enklare med trimmer. Våran är bara typ 3-4cm bred så den va enkel att komma ner emellan med 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
0

Jag klipper aldrig Zukis. Däremot märkte jag att hon började få lååång päls när hon hade skadadt klon och inte fick gå på hur länge sm helst ;) Men den slits ner av sig själv annars.

emin
0

Brukar ta så mycket jag orkar, ibland lite och ibland inget alls. :) Främst på vintern brukar jag klippa bort de längsta tussarna så det inte fastnar klibbig snö.

AussieLeija
0

Jag har hört att man inte alls ska klippa bort den pälsen? Att den är där för att skydda? Är det helt fel? :/

MelliPirelli
0

Klipper där regelbundet.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LinDajSon
0

Klipper det som sticker ut ovanpå och runt s.a.s. men inte under.

EmmaVipEssi
0

Klipper det som går över trampdynorna under, men inte emellan tassarna. och vissa perioder låter jag det vara längre där.. ex när det är väldigt kallt för å skydda, men även väldigt varmt och dom ska gå på asfalt, tänker att de skyddar lite då också.

Jetaime
0

#14 runt s.a.s?

[Wraith]
0

Pälsen finns ju där för en orsak, men klippa det som sticker ut brukar jag göra men inte det som ligger mellan trampdynorna då det är bra skydd.

LinDajSon
0

#16 "så att säga" :)

MikkansBuse
1

Herre, vilket jobb TS! Hihi

Jag klipper tassarna så att håret går jämt med trampdynorna, för att få lite mer hår kvar som skyddar :) På vintern håller jag undan håret mer regelbundet för att undvika att det ska fastna obehagliga snökulor.

Jetaime
0

#18 👍

LekGott
0

Då Lego haft väldigt lätt till svamp både mellan trampdynorna och i öronen har jag rakat på båda ställena… Det gör inte så mkt nytta om de slutar med att han mår dåligt av det. Hade självklart inte gjort det om det inte behövdes… Så kul är det inte! :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego