Vaktar din Aussie?
Vi har haft hundplaner lange nu och hoppas han en tredje hund om ungefar 12 manader…Har lange tankt bruks Schafer men kanner nu att jag hallre vill gora lydnad, agility och flyball nagot som passar en lite mindre ras och tar en schafer senare i livet. Men vi vill att hunden ska var lite reserverad och ha lite vakt… har fastnat for Aussien och undrar om den har det? Tacksam for svar om allt som har med Aussie att gora :) Har sjalv last lite och ska traffa nagra innan vi helt bestammer oss :)
Hur reserverad hunden är är helt upp till ägaren och hur man miljö- och social-tränar den. Men det är absolut inget jag skulle sträva efter..
Min har vakt iallafall. Hon älskar allt och alla, men hon är ändå ganska så vaktig. inte så att hon vaktar ben eller leksaker osv, men hon vaktar huset och tomten och när man är någonstans så vaktar hon även det området där man är.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#1 Okej tack! Jo miljo trana ar jatteviktigt och kommer gora det mycket. Men ville ha en ras som inte kanske alskar allt och alla som en labrador(?)… en som skaller och vaktar tomten och huset lite, som din gor later faktist bra :) Men vet att for mycket inte ar bra heller.
Min aussie har börjat vakta ganska mycket nu på sistone, vaktat sina leksaker mot andra hundar har han alltid gjort men inte mot människor, tycker inte riktigt om att han vaktar sina leksaker så jobbar på att försöka få bort det.
På gården så skäller/buffar han då det kommer någon men inte om någon bara går förbi. Han skäller och buffar också då det kommer någon upp på bron samt om han hör ljud utanför huset. (inte alla ljud men de som han inte är van att höra). Han har även börjat vakta mig litegrann emot våra andra hundar, men det tillåter jag inte!
Dock så är all vakt han har inte något aggressivt utan mer bara varningar. Och han har aldrig visat vakt mot människor, endast andra hundar. Och även om jag inte gillar så hemskt mycket att han skäller då han hör ljud så accepterar jag det till viss mån för rasen är ju i grund å botten en vall och vakthund. :)
Vill invända mot det Jetaime skrev om att det är helt upp till ägaren. Det genetiska arvet spelar stor roll. Mina har olika grad av vakt, men ingen av de hemmavarande har "mycket" vakt eller särskilt mycket allvar i det. De larmar om någon kommer in på tomten. De är reserverade men reservation är inte vakt utan yttrar sig mest i att de inte bryr sig om folk. Den yngsta är mest reserverad, en enmanshund, trevlig mot främlingar men har inget eget intresse av dem. Den äldre kan väl vara lite mer uppmärksamhetssökande men räknar honom ändå som rastypiskt reserverad. Snäll och lätthanterlig men generellt ointresserad tills man lockar på honom. Den äldsta som flyttat ut framstår som mest social men hans intresse för folk grundar sig i ett kontrollbehov som är en del av hans vaktegenskaper bland annat. Lite mer komplicerad hund än de andra.
#3 Jag skiljer på vakt och resursförsvar även om det förstås är relaterat, men att vakta leksaker och mat har inget med rasbeskrivningens vakt att göra ("vakt och vallhund"). Om man har flera hundar och resurserna lockar fram försvarsbeteenden som man inte känner sig bekväm med så skulle jag rekommendera att man plockar bort resurserna i första hand. Absolut enklaste lösningen. :)
Vill göra ett tillägg till mitt inlägg #4. Den äldsta hunden som flyttat ut är den enda av mina som har haft ett allvar i sitt vaktande och den enda som fullföljer/backar upp. Han ställde en oväntad besökare som betedde sig skumt för några veckor sedan, han kom inte från bilen förrän någon av gårdsfolket kom ut och "godkände" honom. Hunden rörde honom inte men var tydlig med att det inte var någon idé att röra sig på gården. Kända människor eller sådana som beter sig normalt kan röra sig fritt, men en korrekt vaktande hund kan avgöra när det är dags att plocka fram vakt och när det inte behövs.
Tack for svaren!
#5 Tycker ocksa att resurs forsvar ar nagot annat an vakt. An sa lange later det som ratt ras till oss :D
#5 - Jo det har du ju rätt i men det jag tänkte med "vall å vakthund" var att jag tycker att det är ok för han att varna då det kommer in någon på gården eller om han är inne och han hör att det kommer någon på bron. :)
#8 Det håller jag med om, jag uppskattar att mina varnar på det sättet jag med, framför allt då vi haft folk som smyger runt här utan anledning. :)
Ja det gör han. Trädgården, mig och Diablo. Även leksaker och mat, men det är mer på ett lekfullt sätt och "backa undan" , detta bara bara mot Diablo och katten, ej hela tiden! Bara när han vill vara ifred. Han varnar, ej aggressivt. Får han hälsa på personen som knallar förbi trädgården, så är det clownen som kommer fram.
Inget som helst resursförsvar. Däremot varnar hon när det kommer någon och ibland när någon passerar tomten.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#3 Ja, men det är självklart att det ligger i arvet! Jag menar mer att man formar ändå hunden som ägare.
#12 Absolut kan man forma en hel del, men det är absolut inte "helt upp till ägaren".
#13 Nej, kanske lite felformulerat :)
Fidel vaktar en hel del. Han har ett fåtal gånger ställt personer han tyckt varit konstiga, men för det mesta är det bara skall och morrningar.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Flynn vaktar huset, och om vi inte ber honom gå oxh lägga sig i köket så drar han igång ordentligt, låter inte personen gå in utan tillåtelse. Annars är han världens snällaste, kanonmysig och social mot nya människor, men han tar vakten på allvar, vilket jag uppskattar då vi har ett fängelse bara några tiotal meter bort och dom rymmer rätt ofta därifrån. Resursförsvar och dylikt existerar inte i hans värld, "vad som är mitt är ditt"
-