Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettsajtens-tävlingar-utmaningar
Läst 695 ggr
Fialialej
1

Månadens trick #2

Månadens trick #2 är BACKA! (hunden backar/går bakåt alltså)

Hur gör man?

• Lägg in en video i tråden när din aussie utför tricket (gärna med ljud).

• Skriv en kort (eller lång ;)) beskrivning om hur du lärde in tricket.

• Kan din hund tricket sedan innan så gör det inget, de som inte redan kan det får en månad på sig att lära in det.

• TS utser en vinnare och vinnaren får starta en ny tråd och utse en ny vinnare!

• Sista dagen att lämna in bidrag är den 25 juli.

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
1

Ska se om jag kan få filmat! :) Vi har det som ett delmoment i vårt nyaste trick! :D

Fialialej
0

Hoppas på många bidrag den här månaden! :)

Fialialej
0

Putt! :)

emeliagranstrom
2

https://www.facebook.com/photo.php?v=10203349395067967&set=vb.1003712922&type=2&theater

Här är vårt bidrag ( hoppas de går bra att filmen ligger på Facebook), var ganska varmt men han jobbade på riktigt bra ändå. 

Jag lärde in backa väldigt tidigt för att han skulle vara medveten om att han har bakben också.. hehe. När jag läste lite om hur andra hade lärt in backa så hade de fört en godis/leksak mellan frambenen och under magen men när jag gjorde det så la sig Lukas bara ner så jag förde godiset ovanför huvudet istället. Använde klicker och klickade i början bara när han lutade tyngden bakåt och sedan utökade jag till steg. 

Då kunde han backa när jag gick emot honom, när jag lärde in att han skulle backa ifrån mig då jag stod stilla så började jag gå 2 steg mot honom och sen backade jag 1 steg. Jag lurade honom lite att backa ifrån mig, han var egentligen inte van att jag gick emot honom utan bara att jag rörde mig. Vi utökade stegen att både han och jag backade och tillslut funkade det bara att jag stod stilla. 

Nu håller vi på att få ihop ett freestyleprogram  så nu jobbar vi på att han ska backa ifrån mig och sedan utföra uppgifter på avstånd. Ofta så vill han springa fram men med en extern belöning så har det börjat ta sig.

Jetaime
1

https://www.facebook.com/photo.php?v=723291221065269&set=vb.100001531924488&type=2&theater¬if_t=video_processed#

Här kommer mitt bidrag! :) (Osäker dock på om det är så att man måste vara vän med mig för att se, men hojta då till så ska jag försöka fixa det!) Detta är ett delmoment så att säga till ett trick som vi håller på med just nu. (ska bli "stå på händer" så småning om) Vi började såklart med att lära in bara att "backa". Jag fick emot henne samtidigt som jag sa "backa" och klickade för varje steg hon tog bakåt. Sen efter det började vi med att backa upp för ett trappsteg och sen mot en bräda lutad mot väggen… ja :)

emeliagranstrom
0

#5 - hur gjorde du när du lärde att backa uppför et trappsteg.. Lukas vänder bara!

Jetaime
0

#5 Satt ner med benen som ett "V" mot trappan och hade henne mellan "benen" så att säga, och puffade lite precis vid.. hm..ljumsken? :)

emeliagranstrom
1

#7 - Åh, smart! De måste jag prova! :)

Fialialej
0

#5 "Sidan du söker kan inte visas för tillfället. Den kan vara tillfälligt inaktiv, länken du klickade på kan vara inaktuell eller så har du inte tillåtelse att besöka sidan." Står det när jag ska titta via länken.

Jetaime
0

#9 Ska se om jag kan göra den offentlig istället.. :)

Jetaime
1

#9 Testa nu!

Fialialej
0

Kom igen nu ni andra! Bara några dagar kvar. :)

Jetaime
0

Då var månadens trick slut för denna månaden! Nu är det upp till Fialialej att avgöra vem som är månadens vinnare! :)