Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 600 ggr
emeliagranstrom
0

Hur valde du rasen Australian Shepherd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger: Hur valde du rasen Australian Shepherd? Såg du den någonstans och blev förtjust, sökte du på internet eller har du alltid vetat om rasen? Tog det lång tid att bestämma sig, valde du bland någon annan ras eller var det väldigt självklart från första gången du "hittade" rasen att du skulle ha en?

OurOzzy
0

Sätter en tass här :)

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

LinDajSon
0

Såg den i en hundbok någon gång på nittitalet. Lät som en hund för mig, hade en blandis som var rätt aussielik i sättet på den tiden. Bestämde mig för att skaffa aussie i framtiden men hade jag köpt en hund då, i samband med att jag läste om aussien, så hade jag valt något enklare - jag var ung och medveten om att en aussie troligen var lite för krävande, hunden vi hade var ingen barnlek och jag varnade mina föräldrar för det när de skaffade den (bc/terv). Tyvärr var de inte intresserade av att lyssna. Jag hade väl tänkt mig en welsh springer eller något liknande.

emeliagranstrom
0

Då jag var liten så var ja helt säker på att jag skulle ha en golden retriever, dock med tiden så upptäckte jag att en golden inte passar mig, jag vill ha lite utmaning. Det tog 3 år från att jag upptäckte rasen till att jag bestämde mig att aussien skulle nog passa mig ändå. Jag sökte på google " mångsidig, lättlärd, spår, hund"  och nånstans där i nån länk så läste jag om en aussie, (hittar inte igen länken nu ). Fast jag glömde som bort aussien sen ett tag och hittade både Stabyhoun och Tollare, hade nästan bestämt mig kom jag ju på aussien igen och det blev ännu svårare att välja ras… stabyhoun gick bort, ville inte ha en jakthund. Då stod valet mellan tollare och Aussien och då valde jag en aussie :) 

Det var alltså inget lätt beslut och absolut inte självklart att det var aussien jag skulle ha, men så blev det och nu har jag inga tankar om att byta ras, jag valde helt rätt!

[Neoverona]
0

Hittade Aussien när jag var runt 7-8år när jag läste i en av många hundböcker. Fastnade då för utseendet, men började kolla runt lite med på nätet. Jag blev mer och mer intresserad, och den passade mig perfekt redan då. Men det tog många år innan jag skaffade min första egna renrasiga.

Jag ville ha en hund som inte krävde massa pälsvård, men endå hade redigt med päls. Lättlärd, arbetsvillig, social (men inte för mycket). Har kollat på många olika hundraser, framför allt Finsk Lapphund - var väldigt nära på att skaffa en, men Aussien gnagde alltid i bakhuvudet.

AussieLeija
0

Jag tror jag snubblade över rasen när jag kollade runt på blocket. Såg en fin hund och sen började jag läsa om den osv. Det här var alltså flera år sedan. Och jag blev mer och mer intresserad av agility och planen var väl att jag skulle börja träna med mammas ena hund men fick aldrig tid i och med att jag pluggade. Så drömt om en Aussie i flera år har jag gjort, då jag kände att det var en snygg hund som var lite av en utmaning och som kan passa utmärkt i agility! Om 1,5 vecka hämtar jag hem min lilla tjej som förhoppningsvis kommer bli en riktig champion i agility och även i utställning :)

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg den på MyDog i freestyleringen, kollade närmare när tollartiken jag skulle ha valp efter inte tog sig.

*SKrev lite hastigt förut så jag kunde komma ihåg att skriva*

Efter att tollartiken inte tog sig kollade jag närmre på aussien, om den skulle kunna passa mig trots allt. Hörde med ett par uppfödare, satte upp mig på lite intresselistor och kollade vidare. Efter att ytterligare tikar inte tagit sig(?!) och min ekonomi inte höll för valpköp så kollade jag upp omplaceringar, hittade en som jag mejlade om. Tyckte det lät som en okej-utmaning och uppfödaren var väldigt trevlig och verkade positiv även hon. 2 månader senare från att jag hämtat hem honom köpte jag honom, tyvärr avlivades han i december, runt jul. 

Finaste Opsis(070212-201213)❤️

-

MikkansBuse
1

Våran familj hade/har Sheltie som jag växte upp med, då och då tränade vi (för skojs skull). Hade drömmar om egen hund länge, men för mig var Sheltien lite för lite hund än vad jag ville ha. Ville ha mer utmaning. Var mycket inne på "kamphundar", bla Boxer. Men efter att jag hade varit med till My Dog och sett flera Aussies uppträda i stora-ringen kom jag på mig själv att Aussien kanske var min typ av hund. En större variant av Sheltien men mer krävande, - normal stor hund, vallhund med massa hår. Så jag kollade upp rasen och läste om den. Funderade ett tag.
Ett halvår senare träffade jag min uppfödare i Åland på Världsutställningen. Efter det, två år senare efter att jag hade upptäckt rasen hade jag bestämt mig. Och jag ångrar mig aldrig, rasen är perfekt för mig!