Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 957 ggr
xina10
0

Hur mycket tid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla som har aussie, själv har jag två underbara sheltie tikar( 2år och 3år). Men har länge funderat på en aussie. De påminner ju också om sheltien tycker jag. Jag fick en fråga i höstas om jag var intresseradav att ta en valp på foder men just då hade jag för lite tid för att ta hand om en valp. Men nu är jag lite intresserad av att höra hur en dag eller vecka ser ut i era liv som har en aussie. Hur mycket tid ägnar ni er hund, är den hemma något själv under veckan eller hur har ni löst det? Dela med er av allt 😉

Här kommer en bild på mina sheltie Phoebe och Buffy.

//Jonnix

Ronja&Ila
0

Större delen av min lediga tid, motion kräver dom ju. Kan inte säga exakt hur mycket motion hon får per dag men en kort sväng på morgonen ( är fruktansvärt morgontrött) på lunchen så är det jätte olika beroende på vem som tar ut henne/ vem hon är Hosd. Sedab när jag kommer från jobbet ( jobbar skift men tänker utifrån en dagpass) så blir det en promenad och på kvällen så cycklar/joggar/ går vi en ordentlig runda samt tränar något. Kör vi rapporten så går de in i kvällsmotionen. Sedan tycker jag inte att aussien är särskilt lik sheltien alls, men de är min personliga åsikt. Aussien är mer självständig, självsäker, framåt, testar, modig och nyfiken.

[Neoverona]
0

Just nu är jag hemma hela tiden (efter sommaren är jag borta 2-3h om dagen), vi vilar mycket när det är varmt.  Det är alltid någon hemma då jag inte bor själv för tillfället, men jag är inte förtjust att lämna mina hundar ändå.

Det blir en kort promenad 1-2km på morgonen, sedan är de ute själva några gånger under dagen i trädgården och tar det lugnt. Vi slänger in ett lekpass och något träningspass. Vi kör mycket hjärnaktivitet. Sedan blir det kvällspromenad på minst 1km, avståndet beror helt på vädret. Cyklar några kilometer på kvällen och går en powerwalk på runt 2km. 

Tycker som #1  - Aussien är inte lik Sheltien.

xina10
0

#1&2 Jag tänkte mest på utseendet med färger och så när jag skrev att de påminner om varandra inte hur de är som ras 😊 men det är ju så klart hur man själv tycker. Tack för bra info 😃

//Jonnix

Denna kommentar har tagits bort.
Sugar Mist
0

Njä, en tuff och modig hund som aussien är inte en skvatt lik en vek och feg hund som sheltien, och det mina damer och eventuella herrar är min egna åsikt.

Det ända som är likt är att båda raserna har melerade och svarta trefärgade hundar plus att båda är vallhundsr från början. inget annat.

-

LinDajSon
0

Jag har träffat bra shelties, den kaxigaste var visserligen uppvuxen med aussies och kanske därigenom lite härdad. ;) Jag har dessutom vallat med två stycken, intressant men de skiljde sig mycket åt i sättet. Är du intresserad av att prata med någon som har båda raserna så kolla upp Paula som har kenneln Force Galaxies.

EmmaVipEssi
2

Har träffat många tuffa bra shelties jag med.. å även många fega, veka aussies..

Men åter tilll trådfrågan, så spenderar jag väldigt mycket tid till mina hundar per dag.. jag jobbar dagtid, med olika långa dagar.. hundarna får långpromend på morgonen ut å rastas mitt på dagen, å när jag slutat blir de antingen längre motion eller träning och de är väl så gott som våran vardagsrutin.. helger å ledighet kan de bli mer.. men även mindre vissa dagar, då de är bra med pauser. :)

xina10
0

#6,7 Jag håller med, har också träffat tuffa shelties, har en här hemma och sen har jag en som inte är så tuff. Tror sheltien har blivit något tuffare på senare tid. Gick väl till överdrift för längre sedan med aveln och de blev veka och stressade men vad jag förstått så har det blivit betydligt bättre på senare tid. Tack för info om hur era dagar ser ut, skiljer sig inte mycket åt hur mina dagar ser ut, har man hund så går ju i stort sett hela den fria tiden till dem vilket jag tycker är helt okej. Bra också att man alltid oavsett väder kommer ut, det är en av många fördelar med att ha hund tycker jag. Jag ska kolla med Paula.

//Jonnix