Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 614 ggr
LinDajSon
0

Vad är en allroundaussie?

Vad innebär det ordet, hur tolkar du det?

MelliPirelli
1

En hund som kan konkurrera i ett flertal grenar :) bruks/lydnad, utställning, (vallning,) agility, freestyle, rallylydnad osv.

Alltså en med bra motor och en rastypisk exteriör.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

emeliagranstrom
0

Håller med föregående talare! #1

Sugar Mist
1

En aussie som kan tävla inom det mesta och placera sig bra och fortfarande utöva det den är framavlad för(Vall/vakt).

-

LinDajSon
0

Någon annan? :)

mingman
1

Ja, egentligen håller jag med föregående talare, men jag använder det snarare som ett mellanting mellan 'bruksaussie' och 'utställningsaussie'.  Egentligen är väl alla aussies som har okej exteriör allround.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Jetaime
1

Jag skulle nog mer vilja säga att det är en hund som man kan "göra vad man vill med"och som passar till det mesta utan att man behöver tävla eller vinna priser.

EmmaVipEssi
0

I mina ögon är en alloround aussie, en hund som har fallenhet för de flesta grenar (ex. spår,lydnad,vall, agility,sök,rally, viltspår, jakt, räddning osv osv), å blir inte "bunden" till ett vist sätt att jobba på, utan att den är anpassningsbar å hakar på allt som sin förare vill hitta på.

Oavsätt om man tävlar eller ej, men att hunden visar bra anpassningsförmåga att jobba positivt med alla "aktiviteter" den ställs för.

DS-aussies
0

Jag tänker i FÖRSTA hand allround vallhund/ranchund….

Men de verkar ju passa till de flesta hundsporter, så i folkmun i Sverige menas det väl bruks/vall/agility/lydnad etc

LinDajSon
0

Det är rätt fascinerande att det finns så många sätt att se på det!

DS-aussies
0

Japp, jag tänker mest hur de setts på rasen som allround och hur det "historiskt" verkar som det menats (i hemlandet) I Sverige menas nog nåt annat (rent allmänt)!

Jetaime
0

Fler som har åsikter om detta? :)