Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1120 ggr
Jetaime
0

Vad ger ni för foder?

Dags för en sån här tråd känns det som! Sitter nämligen själv och funderar på om jag ska byta foder och alltid kul att höra vad andra ger till sina hundar och hur det fungerar.

Så vad ger ni för foder till era hundar?
Om ni skulle bytat, vilket skulle ni då testat?
Vad åt dom när dom var valpar?
Hur funkar det fodret ni har nu? (kanske jämfört med foder ni haft tidigare?)

Jetaime
0

Zuki åt Royal Canin (medium jr) när hon kom till mig, men jag bytte över successivt till Rrecept plus (valp) och när det var dags att gå över till vuxenfoder så blev det Fourfriends Power. Jag tyckte att precepten och fourfriends har funkat bra på henne, men hon har alltid varit väldigt dålig på att äta. Så nu även om hon äter ett högenergifoder och i princip har fri tillgång till maten (dvs får äta så mycket hon vill två gånger om dagen) så har hon svårt att hålla vikten då hon äter dåligt.

Hon har även fått litet färskfoder uppblandat med torrfodert ibland när jag fått smakprov eller liknande och har funderingar på att gå över till färskfoder så småning om, men har inte som det ser ut just nu, plats i frysen.

Wenniz
0

Nu har jag ingen Aussie men svarar i alla fall :)

Vilket foder till era hundar? Båda mina vovvar äter Brit Sport då båda mina hundar är väldigt aktiva.

Om ni skulle bytat, vilket skulle ni då testat? Jag skulle vilja testa att  BARFA mina hundar, dock klarar inte min ena hund av det då vi har testat det tidigare. Jag är även sugen på att testa Canagan's hundfoder då det innehåller glukosamin. :)

Vad åt dom när dom var valpar? Vår ena kräsna dam tog vi som omplaceringsvalp, då åt hon Coops enga (hade jag för mig) vilket gav hemska bieffekter som växande valp. När vi tog över henne  fick vi byta foder hela tiden då hon slutade äta så hon har ätit de flesta hundfoder. :P

Den andra hunden åt burkmat (Bozita hade jag för mig) & fil och några kulor Magnusson Meat & Biscuit innan hon helt gick över till Magnusson. 

Hur funkar det fodret ni har nu? (kanske jämfört med foder ni haft tidigare?) Min ena vovve har ätit hela sitt 4 åringa liv Brit Sport i princip, jag märker inga större skillnader på henne.  Den andra hunden har vi testat allt då hon är kräsen och eftersom detta är det foder hon äter så märker vi en stor skillnad, hon har mer energi, finare päls och har äntligen 8 år gammal börjat att få lite hull på kroppen. :) Så Brit Sport funkar utmärkt för mina vovvar!

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Neoverona]
0

Diablo får Bravo Plus med Ox och Carrier Original
Nox får Nordic Special+, Acana Ranchlands och BARF.

Skulle testa Orijen istället för Acana.

Diablo åt Doggy Proferssional och Doggy Revir.
Nox åt Doggy Junior (8v-4m) och sedan Halla Medium.

**Hur funkar det fodret ni har nu? (kanske jämfört med foder ni haft tidigare?)
**Det funkar jätte bra, hundarna gillar det dom äter och har stabilmage! Har bytt foder ett antal gånger genom åren, det värsta var Standardt.

AussieLeija
0

Min äter och kommer fortsätta äta royal canin medium jr tills hon är ett år, sen vill jag gärna BARFA men vi får se hur det går. Hur som helst, vill jag försöka med färsk mat. Men hon är så liten än och jag vet inte riktigt hur hon kommer funka med maten!

[Neoverona]
0

#4 - Det bästa är att byta foder så fort som möjligt, då hon inte har vant sig vid torrfodret än. Finns en jätte bra grupp på Facebook om BARF.

AussieLeija
0

Tack! Ska kolla in den direkt! :)

LinDajSon
0

Jag har gett allt möjligt. Senast köpte vi en säck Eukanuba. Innan dess ett par blandade småpåsar som vi fick av en klubbkamrat. Innan dess Fodax. Vi har även barfat, gett Orijen, Olivers, Royal… lite olika genom åren. I dag köpte vi faktiskt något nytt, tänkte först köra Vem om hundemat eller Musch men tror jag väntar med det eftersom det blir en del resor framöver och färskosten lite drygt att frakta och förvara då. Sam's Field 4300 Power heter det och kommer kombineras med en hel del råmat. Feng har gått jättebra på Eukanuba och bygger muskler samt får blank päls av det. Jin har inte gått lika bra det, så vi testar det här nya. Efter den säcken blir det nog VoH i höst. Jin gick på råkost som ung. Feng gick på Fodax. Athos fick en säck skitveterinärfoder med sig så han åt det rösta månaden eller så innan vi bytte till Orijen.

LinDajSon
0

Gudars skymning, syns att det där var ett mobilinlägg! Ni får fråga om det inte går att gissa vad jag försökte skriva hahaha.

Sugar Mist
0

Acana Puppy Junior och Vom og Hundemat Valpefor

Easybarf
**
Vad åt dom när dom var valpar?**
Som minipuppis eukanuba och pedigree, förut åt han bara VoH nu blandar vi.

**Han funkar fint, var hård i magen av bara VoH och hade gul och rinnig avföring + att han fes som sjutton av pedigree.

-

Salsbring
0

VoH, med lax

Jag skulle troligen testa Orijen igen, som vi hade en kort period innan vi gick över till färskfodret. 

Bozita Robur Breeder & Puppy, eller något sånt hette det.  Det fortsatte vi med tills han var ett år, han gick superbra på det tills dess men i slutet började magen strula lite och därför bestämde jag mig för att det var dax att byta. 

Superbra! Fin päls, bra hull, supermycket energi och bästa avföringen han någonsin har haft - lagom hårt, mörkt och nästan helt luktfritt. Jag trodde att det skulle vara mer jobb och besvär med färskfodret, men inte alls. Jag förbereder för 4 dagar åt gången och lägger det i glasslådor så att jag bara behöver fixa med maten 2 gånger i veckan.

Salsbring
0

Dessutom så har hetsätandet minskat otroligt, det är guld värt bara det!

[Cookie Monster]
0

Vom og hundemat med lax (nr 25), råa köttiga ben ibland samt lite barf då och då

Hel barfa! Men om vi ska iväg och jag måste välja torrfoder så Orijen eller Acana.

Doggie original och doggy prima, tyvärr…

Allt från aptit till öron är såååå mycket bättre med maten hon får nu!

MelliPirelli
0

**Så vad ger ni för foder till era hundar?
**Bozita Robur Performance 
Färskfoder eller BARF (möjligheten finns inte idag)
Tyvärr ingen aning…
Bra! Bra avföring och hon dreglar om skålen inte ställs ner tillräckligt fort ;)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

MikkansBuse
0

Vom og Hundemat med lax (nr 25)
**Om ni skulle bytat, vilket skulle ni då testat?
**Barf. Dock skulle det nog bli Orijen, torrfoder är behändigare när man reser iväg
**Vad åt dom när dom var valpar?
**Eukanuba några veckor innan jag gick över till Precept och blandade det med Vom og Hundemat valpefor
**Jättebra! Bra med näring som håller uppe energin längre, mindre fastare bajs som inte alls luktar illa, inga gasbildningar. Han kastar inte i sig det heller. Och han får bra päls, lite extra hjälp från ägg-gulor då och då

emeliagranstrom
0

Håller just nu på att gå över från valpfodret till Doggy Professional Extra Aktiv.

Funderade väldigt länge och stark på om jag skulle byta till VoH men insåg att det skulle bli för dyrt i längden och skulle då va tvungen att byta igen så det kändes som att det inte var någon bra idé..

Robur Breeder and Puppy

Kan inte jämföra eftersom vi just nu håller på att gå över till de nya vuxenfodret. Men det fodret kör vi året runt på våra jakthundar och det funkar riktigt bra, dock så märks det om man tränat dem för lite för då går de snabbt upp i vikt..

Jetaime
0

#15 Varför inte fortsätta med robur i vuxenfoder istället?

emeliagranstrom
0

Jag tyckte att han sket så hemskt mycket av valpfodret, men det är ju förstås inte samma men jag tycker inte det är något problem med doggy professional å när vi ändå har det hemma till de andra hundarna så kändes det smidigast så :)

Ronja&Ila
0

Hon äter just nu VOH . Om jag skulle byta så skulle vi nog prova klass eller något annat färskfoder. Men är böjd med det vi har. Tidigare har hon ätit royal ( åt hos upf) sedan sams Field samt Ekanuba.