Hundmat
Eftersom jag får hem min vovve om 1½ månad så vill jag ha lite tips på foder. Uppfödaren kör på rått kött osv, tror jag. Men jag vill ha andra förslag också på vad som kan vara bra för hunden. Har hört att veterinärfodren som finns bara är skit, att det inte innehåller något som är vettigt för hunden utan bra kemikalier och annat. Att det är samma företag som gör tandkräm tex.
Så vad säger ni? Vad ger ni för mat?
Det bästa är väl egentligen BARF (då bör man ha kunskap) eller färskfoder. Finns ju även ett par bra torrfoder, såsom Acana, Orijen, Teast Of The Wild.
Smaken är som baken när det gäller hundfoder, alla har oftast väldigt delade åsikter om vad som är "bäst"! :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Jag ger min hund så naturlig mat som jag kan. Rå mat. 3 olika proteiner per cykel - man räknar oftast med 10 dgr i en cykel, men det går att använda sig av veckor ifall det gör det enklare - och lite lever var 10:e dag, uträknad på hundens vikt. Jag brukar egentligen ge 2 dgr i rad bara för att det är svårt att hitta lever i små förpackningar. Jag antar att man kan skiva själv och frysa ner. Huvudfödan är svensk höna, omörad. Älg, gris, nöt kommer sen. Råa märgben av älg eller nöt. Han är inte intresserad av fisk. Gräs äter han ute, det är väl hundars grönsaker 😂. Det innehåller vissa nyttigheter. Ingen tillagad mat what so ever. Tyvärr vill vovven inte ha vitkål eller ngt annat som innehåller C-vitamin, men jag hoppas han inte behöver ngt tillskott. Vad tror ni?
Min mamma kör med BARF. Hundarna har jättefin päls och mår bra så det verkar ju super bra :)
Ger VoH och BARF.
#2 C-vitamin kan du ge i form av nyponskalmjöl, finns på ICA rätt billigt. :) Bara att blanda i maten. Jag ger allt möjligt, har BARFat men nu får de Fodax som grund och ben, kött och annat slaktavfall utöver det. Eller ja just nu har de en liten torrfoderdrive, fick ett gäng påsar av en klubbkamrat. Doggy, Eukanuba, Four Friends, Carrier och något annat. Bytt någon gång i veckan och så Fodax när jag orkat hämta ur frysen. :)
Vom og Hundemat och Acana får min grabb, mår prima!
-
Jag kör på fourfriends till min lilla tjej. (Power, med extra mycket fett och proteiner) sen får hon även råa ben.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag ger Standardt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hej, Har en kille på 16veckor, är nyfiken både på Acana och VoH. Ni som ger båda el någon av dem, hur doserar ni? Vad rekommenderas, tacksam för alla åsikter.
#9 För VoH är det 2 % av hundens kroppsvikt ska man ge. Valpar som växer kan man ge 3 % av sin vikt. När du ska blanda med torrfoder får du tänka på att det oftast går åt mer torrfoder än färskfoder.
Jag ger VoH till min kille.
#9 Ger halva mängden VoH som han ska ha och halva mängden Acana som han ska ha.
-