Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 1669 ggr
emeliagranstrom
0

MH Bokat!

Har anmält Lukas till MH den 17:e augusti. Han blir 1 år den 1:a augusti. 

Dock så är jag sjuuukt skvätträdd och jag är ganska säker på att jag kommer skrika och hoppa till vid overallen och skramlet.. 

Hur ska man göra för att inte blir så rädd?

LinDajSon
0

Se till att gå med på en av hundarna som går innan din, så att du fått se hur banan ser ut och upplevt alla moment. :) Alternativt gå med på ett annat MH innan, borde finnas fler i närheten den här årstiden. :)

emeliagranstrom
0

Ja, det finns några men jag bor ju ut i obygda så det är långt till alla ställen men kanske ska ta en tripp ändå, vill ju inte förstöra Lukas MH bara för att jag blir rädd..

[Neoverona]
0

Jag var helt säker på att jag skulle skrämma slag på min hund för att jag skulle springa skrikandes där ifrån. Men nej det händer inte, man kollar på hunden och på overallen :) Man märker när den åker upp. Däremot skramlet på Nox MH var otroligt högt, så jag ryckte till pyttelite men det gjorde inget.

Jetaime
0

Där jag var så såg man ju var overallen skulle komma upp och var skramlet fanns osv, så man ser och vet när det kommer! :) Däremot hoppade jag till på skottet ;)

emeliagranstrom
0

Mamma å pappa ska träna mig.. haha. 

De ska stå bakom husväggen och när jag går förbi ska de hoppa fram och göra nåt ljud.. haha. Kan bli kul! ;p 

Skotten är jag inte nervös över då jag är jägare och i byn där jag bor är kanske 40% jägare så de skjuts en hel del så jag är van! ;p

Jetaime
1

Snart dags! Så spännande! :D

emeliagranstrom
0

Jaa, läängtar men samtidigt så är jag väldigt nervös! ;p 

Fick höra om en hund som blivit helt förstörd efter sitt MH och ser spöken i skogen hela tiden..

[Neoverona]
0

#7 - Är hunden stabil så blir den inte det.  Kommer gå jättebra med Lukas!
Nox blev otroligt ljudrädd (mer än förut) efter sitt MH.

MikkansBuse
0

Håller med #8, beror helt på om hunden är stabil. Allt beror oxå på långvarig träning.  Han kommer fixa det! :)

MelliPirelli
0

Spännande! Hur tror du han kommer reagera i helhet?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

Jag skulle nog inte säga att det är MH't som förstör hunden då reaktionerna på det som händer är det hunden skulle gjort även om det inte hade varit ett MH (sen visst är det kanske inte så naturligt att det kommer två vitklädda figurer helt plötsligt när man är i skogen meen..) och bevisligen så var denna hunden kanske inte så stabil rent mentalt och verkar ha svåra problem med kvarstående rädslor. Nu känner jag varken hunden, ägaren eller vad vad som hände, men man har även rätt att avbryta precis när man vill om det inte känns ok.

Och dessutom, det viktigaste av allt, men har samma hund med sig hem som man kom dit med! :)

LinDajSon
0

Fast det är ju provokationen i en egentligen rätt onaturlig händelseföljd som kan tippa en instabil hund över kanten. Skulle nog därmed påstå att det visst "är mht" till viss del. Det är inte vanligt men heller inte helt oförekommande att hundar blir skottberörda efter mht eftersom man fram tills skottet kan hinna bygga på rätt mycket på en hund. Behöver inte synas på mht i sig, kan komma först vid nästa skottillfälle. Har hört talas om det ett bra antal gånger. Det är också något att ha i åtanke att i vardagen bygger du sällan på så många belastningar på rak som på ett mh. Man provocerar rätt mycket för att få fram reaktioner, och avreaktioner, hos hunden under den där halvtimme/fyrtifemminuters "promenaden" med hundar som vid ett års ålder heller inte alltid är färdiga mentalt. Det är förstås lite av poängen, att testa hundarna innan de hunnit "lära" sig, fått livserfarenhet. MH är ett bra verktyg för uppfödare i utvärdering av kullar, men man får inte glömma att ett "bra mh" inte garanterar en "mentalt bra hund" och tvärtom. Det är hunden i vardagen du lever med. Inte hunden på papperet. Hunden på papperet är till för utvärdering och för att kunna hitta röda trådar i en kull, i en linje. :) Sen har det diskuterats länge att det finns för få möjligheter att beskriva vad som faktiskt händer; två hundar går inte fram till spökena inom tidsramen. Den ena är för rädd, den andra har somnat i gräset på grund av ointresse. Båda får samma siffra men hade de samma reaktion? Nej. Osv osv…

emeliagranstrom
0

Lukas är väldigt stabil, dock så är jag lite osäker på hur han kommer att reagera på spökena.. tror inte att han kommer gå fram till dem.. overallen och ljudet kommer han nog att hoppa till för men tror att det kommer gå över fort.. men man vet ju aldrig vad som kan hända.

LinDajSon
0

Ta det bara lugnt och ta det som en rolig/intressant grej som du och din hund ska göra tillsammans. :) Slappna av och hjälp honom om an behöver hjälp! Det kommer gå bra.

emeliagranstrom
0

Ja, tror också att det kommer gå bra. Uppfödaren och min mamma ska följa med samt att Lukas kullbror också ska göra sitt MH då :) Hade varit lite jobbigare om jag varit själv.. :)

MikkansBuse
1

Tycker alla reaktioner på ett MH är "rätt", det är inget som är fel. Men hunden bör ju kunna släppa rädslan efter varje moment, om hunden nu blir rädd. Jag tycker man inte ska gå efter vad som är rätt i pappret. Som med Jax MH, är jag mycket nöjd över hans prestationer. Han är precis den hunden i papprena som jag vill ha honom :) 

Jag håller tummarna! Skottet kommer han klara galant vad jag har sett på fb! :)

emeliagranstrom
0

Ja, han är rätt så cool, kan vara för att vi alla är jägare i familjen å de flesta i byn är också jägare så det smäller lite då och då i skogen ;p haha

MikkansBuse
0

Kanon! Inte för att det hade varit roligt om man hade en skotträdd hund…

emeliagranstrom
0

Nä, mammas borderterrier är rädd för alla höga ljud.. han är det synd om. Han blir rädd bara man blandar en kortlek..

emeliagranstrom
0

Idag gjorde Lukas hans MH, han har numera känd mentalstatus men med en 5:a på skott… fattar ingenting.. trodde verkligen att han skulle va stencool på skotten, men icket. Första skottet så blev han mest nyfiken men han ville inte börja leka igen och andra skottet så blev han rädd och sprang bort till "publiken" och då valde domaren att avbryta och det tycker jag var helt rätt. 

Känns väldigt tråkigt att han fick en 5:a, i övrigt så är han ju verkligen inte skottberörd. 

I överlag så var MH:et väldigt bra tycker både jag, domaren och min uppfödare som följde med. Väldigt social och han lyckades charma domaren och alla andra. Han lugnade ned sig väldigt fort också efter skotten och sprang iväg och badade i värsta gyttjepölen.. haha. 

Mamma filmade så ska väl försöka klippa ihop filmen när jag har tid sen lägger jag upp den på youtube om nån är intresserad av att se :) 

Hur som helst är han ju ändå världens bästa och finaste hund! :D

MelliPirelli
0

#20 Härligt att det gick så bra, bortsett från skottet då :(

Ser framemot film!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LinDajSon
0

Det är ju det där med belastningen under testets gång som kan göra att en annars skottoberörd hund plötsligt reagerar. Men bra att han släppte det efteråt och bra gjort att bryta, man ska tänka på hundens bästa. :)

emeliagranstrom
3

Ja, precis. :) De ha smällt idag i skogen ovanför huset och han har inte brytt sig om de så det känns ju lovande! :)