Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 856 ggr
AussieLeija
0

Rädd för dammsugaren och ljudet av duschen

Jag undrar hur ni tränade era hundar för att vänja de vid ljudet av dammsugaren? Samt hur det gick att vänja hunden vid duschen? Leija blir nämligen rädd för duschljudet och extremt rädd för dammsugarljudet.

[tk1971]
0

Nu hoppar jag in på det här forumet för jag undrar samma sak. Min hund har varit rädd för dammsugaren ända från början när vi fick hem henne. Hon är nu 14 månader och springer och gömmer sig när dammsugaren kommer fram - fortfarande. Det är konstigt, hon är inte rädd för andra ljud. Skott och åska är inga problem, och på BPH:t gick ljudmomenten jättebra.

Vi har tränat på det där bl.a. genom att låta dammsugaren ligga framme så hon kan gå fram och undersöka den, genom att lägga godis på den när den är både av och på, men nej - den är fortfarande livsfarlig.

AussieLeija
0

Jag fick tips av min mamma att ha dammsugaren på i ett annat rum och sen sitta med Leija och leka med henne så att hon förknippar ljudet med något bra. Men jag vill gärna ha fler tips. Även hur man kan få hunden att uppskatta en dusch :)

Jetaime
2

Jag hade börjat med att vänja henne vid dammsugaren när den är avstängd, ifall hon är rädd för den då också? Sätt dig vid dammsugaren och "klappa" på den den och prata med den och låt henne komma fram till dig och dammsugaren själv. Sen om det går så "sänka suget" så den låter mindre och ha den en bra bit från henne (kanske som din mamma säger, ett annat rum) och lek/kampa/uppmuntra henne :)

[Neoverona]
0

Ha på duschen så hon vänjer sig vid ljudet, sedan jobba er fram till att hon kan stå bredvid duschen utan att hon blir rädd. Sätt inte på vattnet på fullt ös när hon är i närheten. Sedan om du ska duscha henne, var med så hon har någon att stödja sig mot. Det bli blött, men det ska vara tryggt. Nox gillar inte heller duschen, men är jag där så går det ann.

Ha dammsugaren avstängd och sätt dig bredvid den, låt henne komma fram och nosa och klappa henne lugnt när hon gör så. Sätt på dammsugaren i ett annat rum och jobba där ifrån. Hur uppför hon sig när hon blir rädd?

AussieLeija
0

Med dammsugaren så fick hon panik och kissade på sig, sprang runt och försökte gömma sig. Med duschen så gnällde hon och försökte ta sig ur. Jag hann skölja a schampoot men sen så lyckades hon ta sig ur.

LinDajSon
0

Godis. Godis godis godis och små steg, låta hundarna ta egna initiativ (shaping) och belöna är oftast det bästa. Och så inte gå för fort fram, när jag säger små steg menar jag SMÅ steg. :) Titta på avstängd dammsugare, gå fram till avstängd dammsugare, peta på avstängd dammsugare… ha den alltid framme, men såklart, avstängd. Låt henne bli bekväm med den och se att den inte är farlig. Ha henne i annat rum när du dammsuger. Osv. :) Duschen samma sak.

AussieLeija
0

Tack så mycket :)

MelliPirelli
0

I mina öron låter det konstigt att en sån liten valp är såpass rädd, om det nu inte hänt något som skrämt valpen.
Tycker #6 gav bra tips!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet