Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 1347 ggr
Jetaime
0

"Överdrivet glad"

Hur skulle ni försöker träna bort ett beteende där hunden blir så där fjantig och löjlig i vissa situationer? Hon går upp i stress helt enkelt, nog för att det går över fort, men det är något som jag inte tycker om alls.

Jag ska försöka förklara en situation för att gör det lite enklare. Min vårdtagare slog huvudet i byrån här om dagen och började gråta och blev jättelessen, och hans mamma håller på att trösta honom, och då blir Zuki så där pipig, jobbig, hoppig, och försöker slicka honom i hela ansiktet och är faktiskt ganska så jobbig, börjar flåsa och stressa upp sig. Jag ser det lite som såhär att hon misstycker situationen och visar tydligt att hon inte vill ha det på det där viset?

Kan vara lite likadant att hon alltid hoppar på vissa människor och blir hoppig/pipig av dens närvaro…. men varför? (nu menar jag inte såna som hon känner och blir glad och sen är det över utan det kan vara en människa som är med helatiden men så fort hon ser den så gör hon likadant liksom)

AussieLeija
0

Jag har också problem med att hon blir för uppspelt, för minsta lilla. Nu är ju Leija bara 3 månader men det stör mig. Det går inte att mysa med henne för hon ska bitas hela tiden. Man kan ibland inte gå promenader eftersom hon hoppar efter allt och alla. Jag har börjat ta bort att hon får hälsa på folk eftersom hon blir så hiiiimla glad. Så hon får istället bara titta på när barnen leker osv. När hon inte sover så skäller hon och är jättebråkig så försöker passivitetsträna henne. Jobbigt med valp ;)

Jetaime
0

#1 Men hon är bara en liten valp, valpar får göra sådär ;) Det inte inte riktigt på det viset jag menar…

Sugar Mist
0

Jag hade sagt till henne att det där är inte okej, och sedan belönat när hon tagit det lugnt genom att klappa henne lugnt längs med kinderna.

-

LinDajSon
0

Jag säger åt mina om de blir för jobbiga, även om det är ett "vänligt" beteende. Du kan testa att lära henne något jag lärt mina vilket är användbart när man vill bryta ett beteende och skapa utrymme; "gå ut" som i gå in i nästa rum. Säger jag gå ut till mina går de och lägger sig i dörröppningen i det rum vi är i, praktiskt när de varvar för mycket och går att lära in positivt men sedan ställa krav om de inte fokuserar..

Jetaime
2

#4 Det skulle jag kunna testa. Jag har ett "gå bort" kommando som jag skulle kunna testa i såna här situationer. Oftast går det bra att hon ligger ner också, men det blir fortfarande lite "nära".

LinDajSon
0

Lycka till! :)

Fialialej
0

Vi kör "time out" hemma hos oss, vilket är samma grej som #4 föreslog. Har funkat skitbra. :)

"På natten är alla katter svarta"

AussieLeija
0

Hur tränar ni in en "time out" om man får fråga? :) skulle behöva alla tips jag kan få höhö

LinDajSon
0

Jag har shejpat in det, gått snabbt med alla tre. :)

Fialialej
0

Jag började med att leda ut henne ur rummet , stänga dörrn, vänta tills hon var tyst/lugn och så släppte jag in henne igen. Bara att repetera tills hon fattar. Nu räcker det att säga "gå ut" så går hon ur rummet.

"På natten är alla katter svarta"

AussieLeija
0

Jag ska försöka med det :) tackar!