Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1138 ggr
Stormvindh
0

Tips skällig valp?

Har en valp på 12 veckor som har kommit in i vad jag kallar för "skällstadiet" då hon tidigare varit så tyst och lugn men självklart känner sig mer hemma nu och därmed har hittat sin röst ;)

Har någon tips på hur man ska hantera detta för att göra rätt redan från början? Hon skäller oftast när hon är busig och blir otålig då hon tycker att man är tråkig, dvs att hon inte får någon reaktion eller då inget händer, eller när hon vill ta sig någonstans (ner för trappan, upp i soffan..) men inte får hjälp. Hon skäller alltså inte på andra hundar/saker/djur eller liknande utan rent trotsbeteende skulle jag väl säga.

Så som sagt.. Vad är bäst att göra? :)

Medarbetare på Vallhundar

LinDajSon
1

Äh, vet inte om jag hade brytt mig så mycket. De kommer in i faser, och de kommer ur dem, under valptiden. Ger du henne uppmärksamhet när hon skäller så uppmuntrar du det. Ignorerar du henne så uppmuntrar du det inte. Börja där, återkom om det inte gett sig på en månad över två. :)

AussieLeija
1

Jag totalt ignorerar min när hon skäller. Då ger hon sig efter en liten stund. Märker att om jag ger henne uppmärksamheten så fortsätter hon.

Stormvindh
0

#1 - Ja det har jag med räknat med, att det går i perioder vill säga :) Har bara funderat på om det är bäst att ignorera eller om man ska säga till och därför varit lite osäker.

#1 och #2 - Ska alltså testa att ignorera henne i fortsättningen ;) Tack för hjälpen!

Medarbetare på Vallhundar