Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 992 ggr
mingman
0

Hur tränar ni?

Ja, jag vet att frågan är ganska bred.

Det jag är ute efter är vilken träningsmetod ni använder när hunden ska lära sig nytt trick/moment, tex shejping, lure and reward etc.

Hur lär sig era hundar bäst, och vilken metod föredrar du själv?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Fialialej
0

Jag är hemmatrixare så vet inte vad min teknik kallas.. ;) Men jag viftar/pekat/använder sånt hon redan kan för att få henne dit jag vill och så använder jag klicker. :)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
0

Mycket godis

"På natten är alla katter svarta"

MelliPirelli
0

Använder mig ofta av frishaping :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LinDajSon
0

Mestadels shaping

AussieLeija
0

själv förstår jag inte mig på dessa begrepp 🤪

mingman
1

#5 Du kommer lära dig snabbt. 
Lure and reward innebär att du lockar hunden att göra rätt sak, och därefter belönar. Tex styr hunden in i ett sitt med en godisbit.
När du kör shejping visar du bara godisbiten och låter hunden själv klura ut vad som krävs för att  få dem. Ofta använder du då en klicker för att markera exakt när hunden gör rätt. 

Shejping får hunden att tänka mer, men kan vara stressande. Min Fidel brukar inleda ett shejpingpass med att köra igenom hela sin arsenal av trick för att se om kanske det ger belöning. Så jag kör lite båda.

Det är väl de två vanligaste metoderna, eller vad säger ni andra?
Sen finns det såklart straffbaserad träning, tex escape training där du tillför obehag som du tar bort så snart hunden gör rätt. Men det är väl ingen metod som någon av oss vill använda …

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

reverse
0

Shaping och en del lure:ing (jag är ibland lat och vill snabbt komma till ett visst ställe och då använder jag gärna lure:ing, men eftersom den största anledningen till träningen är att jag vill att hunden ska få hjärngympan, så försöker jag minimera sådant)

//Lina

Ronja&Ila
0

Mestadels shaping

emeliagranstrom
0

Det är typ 50/50 för mig, vissa saker tycker jag är enklare med shaping och vissa är enklare med lure:ing.  

Om jag ska ta exempel så var apporten enklast att lära in med shaping och klicker. Men när jag skulle lära in att han skulle backa runt mig så var det enklast att lära in med lure:ing. :)

Jetaime
0

Jag använder mig också av båda metoderna, beroende på vad det är vi ska träna in. Oftast är det shapingen nu mera…

Sugar Mist
0

Lure and reward

-

[Neoverona]
0

Lure and Reward,  men även Shaping. Beror på vad vi gör.

MikkansBuse
0

Lure and reward, men med väldigt lite shaping oxå beroende på vad vi gör.