Vad bör man tänka på?
Jag och mina föräldrar har snackat om att kanske skaffa en till hund när vi flyttar,
vi har redan hemma två stycken, en border collie och en labbe.
Då jag inte vill ha fler av samma ras samtidigt men ändå vill ha en smart och jobbvillig hund så har jag börjat fundera på Aussies.
Frågan är ju, vad bör man tänka på. Te.x. Vad är normalt för rasen att få för te.x. sjukdomar, skador, problem. Osvosv.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Det man bör tänka på är att det är en krävande ras, en brukshund. Den kommer begära aktivitet som stimulerar och den kan även vara svår att ha och göra med i vardagen.
Att kolla upp linjer och ta kontakt med uppfödare redan innan och var frågvis, det är ett bra tips. Det skiljer sig väldigt mycket från hund till hund i aussien, så träffa många individer.
-
Jag är helt med på att det är en krävande ras, jag har en border collie så jag vet vad som krävs! :) Hur är dom svåra i vardagen?
Självklart! :)
Jag har en aussie tik hemma på 15månader. Och har träffat många bordet Collies och de är mycket lättare hundar på så vis att Aussien är skarpare, och kräver sin förare. Dock behöver båda raserna mycket stinulation så där vet du ju va du tar dig an, men som sagt inom aussie beror det mycket på individ.
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#2 Ptja.. Kan dra mina aussies som exempel, nu har jag väl fått pö om pö måndagsexemplar eller vad man ska säga. Min förra var inte trygg i sig själv och behövde alltid mycket stöd i vardagen samtidigt som han gärna tog saker i sin egna tass och gjorde utfall/bet människor, det sista han gjorde i livet var att bita veterinären.
Min nuvarande kan inte slappna av om vi inte är ensamma i en välbekant miljö, och han dras upp i stress väldigt lätt och är inte speciellt stresstålig. Han är lite för mycket överallt och det är rätt knepigt att ha att göra med, jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska gå till väga med det.
-
Okej, är det vanligt att aussies blir stressade och så?
Ja det är det. Är mitt svar.
MEN det beror väl på linjer också såklart.
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Mja… Normalläget för en aussie är inte att vara stressad. Har man en stressad hund oavsett ras får man börja med att objektivt analysera sin situation. Hur gammal är hunden, hur sysselsätts den, hur har den sysselsatts tidigare, hur är miljön och flocklivet, vilken sorts uppfostran har den, hur hanteras problem, hur mår ägaren (det sista där kan påverka de här hundarna oerhört mycket). Väldigt få gånger "är det hundens fel", vi brukar ha oss själva att skylla. En välbalanserad aussie är bland det roligaste som finns. Tycker jag. :) Stora personligheter, härlig arbetsvilja. Inte den enklaste rasen att ha att göra med men de ger en lika många skratt som gråa hår.
Min aussie är underbar i både träning och vardag men han kan även ha nån dag då och då som han är riktigt dryg (kan bero på att han är i slyngelåldern). Han är trygg i sig själv och väldigt social mot allt typ. Då vi tränar är han väldigt fokuserad och gör allt för en liten matbit.
Jag påstår att man kan forma sin valp till hur ungefär man vill ha den, sen är det ju förstås en hjälpreda om du väljer kennel utefter vad du vill göra med hunden och vad du har för mål. :) Prata med uppfödare och hör om olika sjukdomar, tyvärr finns några fall av epilepsi i rasen därför är det viktigt att ta kontakt med en seriös uppfödare och kanske höra sig för lite, du kan även gå in på SASK.nu och läsa mer där :)
Okej, tack så mycket för all info! :)