Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 882 ggr
AussieLeija
0

Lite tips mottages gärna!

Leija och jag behöver hjälp. Hon är väldigt jobbig vid möten med andra människor eller hundar. Hon blir så glad och vill hälsa på alla. Hon rycker till i kopplet och drar så att jag nästan flyger med. Är jättesvårt att få henne att lyssna när vi möter någon. Har ni något tips på hur man kan gå tillväga vid möten?

Stormvindh
0

Har samma problem med Storm när hon träffar folk, dock är hon inte så stor så att hon får så mycket kraft när hon drar än. Vid hundmöten är det typ tvärtom 😂

Vad jag brukar göra är att försöka sätta henne och säga till henne att vänta och att hon inte får hälsa förrän jag säger varsågod… Kan ta lite tid att få henne att lyssna men till slut så, brukar öva detta mest hemma för tillfället för att få det funka på grundnivån… Vet inte om det här är ett bra sätt att gå tillväga dock men lite bättre har det blivit för oss :) Om jag bara sätter mig på en bänk i stan har hon också svårt att inte gå fram och hälsa,men tyckte att det hjälpte att sätta mig så och lära henne att bara sitta stilla och titta så ska fortsätta med det för jag tror det kan göra mycket för henne iallafall :)

Medarbetare på Vallhundar

MelliPirelli
0

Brukar/har hon få hälsa på människor och hundar under promenader?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

MikkansBuse
0

Jax var ooooerhört fixerad av ALLT som liten. Glad alltså. Det blev för jobbigt som du beskriver TS. Jag har lagt grunden så att han INTE har fått hälsa på någon, vare sig människan i frågan verkligen vill, eller hund. Får dom hälsa varje gång, ja då vet hunden att den får göra som den vill. Jag har försökt att locka med i princip allt, - godis, tjoa och skutta. Jag har använt WGV-sele och vi har sutte och tittat på folk och hundar genom att vara passiva. Detta har funkat men har tagit ganska lång tid för Jax att förstå, innan det lixom har lagt sig. Men så började jag med att använda leksaker vid möten. Han är galen i sånt. Leija kanske oxå tycker om leksaker? I början lekte jag intensivt så fort jag fick syn på en hund/människa, traskade på som ingenting, "nu ska du har roligt med mig". Nu kan jag bara visa leksaken och han bryter intresset för hunden. Det gick ganska fort att inte bry sig om människor. Det gäller att komma på knepet hur man är när hunden tycker en är som roligast.

Tränade mycket på hans namn under promenaderna utan störning. Fick vi som tips på valpkursen. Sa hans namn, vände han sig om fick han godis och så höll vi på så några ggr när han minst ana det.

Som idag, alltid under ett möte eller träning måste Jax visa sig uppmärksam på mig innan han får sitt "varsågod". Men detta har jag lagt till nu när jag känner att han är med mig i svängarna.

AussieLeija
0

Som svar på #2 fråga så får hon hälsa ibland men numera väldigt sällan. Jag ska försöka ta mig till centrum och träna lite, ska nog även testa det med leksaken för det kan funka, får dock hitta en snidig leksak att ha med mig på promenaden :) vi tränar mycket koppelträning men så fort en hund eller person kommer så är det som bortblåst haha :)

MikkansBuse
0

Va envis så får du ett resultat tillslut ;) Lycka till!