Färsk/torrfoder?
Vet att det finns en hel del foderdiskussioner här på iFokus, blir dock inte riktigt klok på dessa och skulle behöva lite hjälp! Funderar nämligen på att byta foder på Storm då hon nu går på Doggy Professional Extra och jag tycker hon luktar för jäkligt rent ut sagt när hon fiser och bajsar ovanligt mycket. I övrigt har vi dock inte haft något problem men tänker att foderbyte nog kan löna sig ändå.
Hur som helst, funderar på det här med färskfoder men det är här jag är helt vilse. Eller om man kombinerar färsk- och torrfoder? Barfa hade varit ett alternativ men tyvärr är jag själv för äckelmagad för detta… Alternativt isåfall de färdiga BARF-påsarna jag har sett i affär, dock vet jag inte hur man isåfall blandar och vad man ska ge.
Tips mottages gärna! Samt ungefärliga priser då jag vill veta hur det ser ut i jämförelse med exempelvis dyrare torrfoder som jag också har tittat på.
Tänker att det kan vara bra att höra med folk som har samma ras istället för att fråga på allmännare sidor :)
Medarbetare på Vallhundar
Färskfoder alla dagar. Kör man torrfoder rekommenderar jag ett med högt animaliskt innehåll och helst inte så mycket spannmål. Orijen, Four friends, själv körde jag ett Sams Fieldfoder i höstas och var mycket nöjd med det. Nu kör jag Priima Special, färskfoder, storbeställer tillsammans med en kompis, köpte hundra kilo förra veckan och betalade 16:20 kilot. De äter ett kilo om dagen, 500 gram var, och maten räcker då i 160 dagar så ca (mindre än!) 300:- i månaden. 150:- per hund. Jag kompletterar med benmjöl och laxolja, ibland får de slaktrester eller annat tjofs. Kan blanda ner grönsaker i maten också, eller slänga åt dem torrfoder nån gång då och då eller vid resor.
Jag skulle inte rekommendera att blanda färsk och torr då magen inte smälter det i lika takt. Jag BARFar just nu men har tidigare använt Mush Vaisto(som är färdig BARF i bullform) det är lätt att ge och du behöver bara variera de olika sorterna, de mörkblå påsarna och de gröna påsarna. Anledningen till det är att bajset kan bli för hårt om man bara kör på de blå påsarna, de gröna innehåller lite mindre ben och mer grönsaker som hjälper att stabilisera. Dem är kompletta också så du behöver inte bry dig om att tillsätta några extra vitaminer och mineraler om det inte är så att din hund kräver det, dem är ju individer. Du kan alltid höra av dig till mig om du har några frågor :)
Tack för tipsen! Vart beställer du ditt foder ifrån #1? Har tittat mest på VoH med färskfoder då många verkar använda det och det är lätt att hitta. Har nog inte sett så många andra märken alls faktiskt. Vi har inte så stort utbud lokalt så gäller ju att det enkelt går att beställa! :) #2 Tack för att du gjorde den biten lite klarare! Ska kolla lite på priser och så om man skulle köpa det :) Var det av någon särskild anledning du bytte till att barfa själv, tänkte pga det du hade innan? :)
#2 Lät ju som ett lite märkligt skäl att inte blanda torrt och färskt, dels att det smälts olika snabbt och dels att det i sig skulle vara farligt, har du någon källa på det där?
Jag körde på FourFriends till lillan när hon var yngre, högenergivarianten, men hon var ganska kinkig med maten och började dessutom lägga på sig mer nu vid 2,5år (var förövrigt annars jättenöjd med fodret). Nu får hon Acana, och är nog snäppet nöjdare med det faktiskt plus att hon inte längre är kinkig med maten :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Kan tillägga att jag även testat färskfoder till henne, men det blev hemskt kladdigt och jobbigt varje gång då hon inte åt upp… och man blev tvungen att spara det och sätta in i kylen och tillslut slänga..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 Om jag byter till ett annat torrfoder har jag faktiskt tänkt på Acana :) Tycker det verkar bra och ett av Storms kullsyskon går på det dessutom :)
Jag ger Vom og Hundemat, eller VOM ( Vom og… mat?) som det heter numera tydligen, som grund till min aussie. Resten komponerar jag ihop själv för att det inte ska bli för enformigt, mer rött kött i dieten från olika djur. Och så köttiga ben, wow, vilken tandstatus! Undviker norska laxen. Kostnad vet jag inte riktigt, landar kanske på runt 500 i månaden, men skulle kunna göras betydligt mer ekonomiskt om jag komponerade mer själv och även andra färskfoder på marknaden går att få tag på billigare, köpa stora volymer osv.
Jag gav Orijen, och ibland Acana, innan och tyckte att min hund funkade bra och såg bra ut på det. Men oj vad det fanns grader. Det var skimmer i hans päls även med det torrfodret, men nu formligen glänser han. Och minimalt med bajs - som knappt luktar alls och är hårt och fast. Plötsligt kunde han bygga muskler som en oxe… Aldrig mer torrfoder i detta hem. 😃Lilla nytillskottet (dvärgpudel) har barfats från start med Mushs färdiga produkter.
Översta bilden är från då min aussie fortfarande åt Orijen torrfoder och på den nedersta har han fått enbart färskfoder i lite över ett år. Den bilden är tagen i slutet av 2014 och han är 6 år.
//Lina
#8 Vilken skillnad! Av just de anledningarna du säger skulle jag vilja byta till barf/färskfoder :) Är alltså samma färskfoder som jag har tittat på, tror att dom ska ha det även lokalt vilket är bra ifall man beställer och det inte skulle komma fram i tid eller liknande.
När du komponerar resten själv, är det varje dag/varje måltid eller mer sällan? Och ungefär hur mycket? :) Storm väger ca 18 kg just nu så om hon ska äta 2% av vikten blir det ca 360 g. Hade gärna provat med MUSH varianten men känner att det kommer bli jättedyrt om det går typ en påse om dagen och varje påse kostar omkring 50 kr. När jag förmodligen ska börja plugga och flytta till hösten dessutom så vill jag inte börja med något foder som jag vet att jag inte kommer ha råd med senare ändå, därav spelar priset tyvärr in. Färskfoder (åtminstone VoH/VoM) går ju åtminstone att köpa i större mängder vilket är nackdelen med MUSH kan jag tycka :)
#9 Det är ingen exakt vetenskap med det jag komponerar själv, men "typ" 100 gr eget per 400 gr VoH. Hur jag sedan portionerar ut det över en vecka ser helt olika ut. Passar gärna på och köper när det är extrapris i affärerna på kött, kort datum och så, då kan man komma undan billigt. Och Citygross har generellt ofta bra priser. Latmansvarianten kör jag också och köper då av Mushs och Emmzos korvar och blandar till egna röror som jag delar upp i portioner och fryser om. Lamm, ren med ben och nötmix exempelvis.
//Lina
Färskfoder/BARF alla dagar i veckan! Ger Nordic Spannmålsfritt till Nox och Priima Spannmålsfritt till Diablo som frukost och middag blir BARF. Köper mat för 2 månader åt gången när det gäller färskfoder. Nordic 2kg korvar, 16kg ca 460kr. Priima 1kg korvar 20kg, 340kr. Diablo blev otroligt fet av torrfoder, och Nox gick inte upp ett gram utan ner i vikt sedan han var valp med torrfoder. Med färskfoder/BARF så är de i nästan perfekt skick och det är lättare att balansera.
#10 Ok, låter vettigt! Skulle kunna vara ett alternativ :) Som det känns nu blir det nog något färskfoder kombinerat med MUSH/BARF. Sen är frågan om man vågar sig på att BARFA på egen hand eller om det blir färdigköpt. Ganska övertygad om färskfoder iallafall då det känns som ett bra alternativ för hunden.
#11 Vart köper du färskfodret ifrån? Det enda som sälja lokalt här som jag vet är nämligen MUSH och VoH, så det ska helst gå att beställa :) När du kombinerar med BARF, är det MUSH då eller egen blandning?
Tack för alla bra svar!
Jag sa inte att det är farligt att blanda torrt och färskt. Men jag skulle inte göra det själv. Jag bytte väl mest för att det blev ganska dyrt i längde med mush vaisto eftersom en påsen inte räcker speciellt länge. Sen så hittade jag inget annat färskfoder som fungerade på henne, hon blev sämre i magen och bajsade så mycket mer och spydde. Tyvärr har jag nog en tjej med känslig mage. Den största anledningen till att jag barfar är nog för att jag vet vad min hund får i sig. Och hennes tänder är vita och fria från tandsten, hennes päls skimrar som silver och hon har en sån snygg form på kroppen. Plus att hon är så matglad! På torrfoder så luktade allt illa, hon bajsade högar som var hemska, hennes tänder var hemska och hon var lite tjock. Så därför kommer jag aldrig ge torrfoder igen.
#12 Jag köper hos Huveröds i Göteborg men Nordic kör ut till Växjö mm kolla deras hemsida för turlistor och återförsäljare. Jag ger olika djursorter (lamm, kyckling, nöt osv), ger även Mush och ben. Tar det som finns hemma helt enkelt!
#13 Jo det där med att MUSH blir dyrt när påsarna är så små håller jag med om! Hade som sagt gärna barfat men jag vet verkligen inte om jag skulle klara av allt rått kött och särskilt hela djurdelar (klövar, öron och liknande) har jag svårt för. Dessutom känns det som att jag får läsa på mig lite mer hur man bygger upp kosten om det skulle bli så! Tror jag dock ska kolla lite på det som alternativ också :)
#14 Ska kolla upp det, tack! Växjö är ju inte jättelångt att åka till så det hade funkat.
Jag förstår precis hur du känner men jag har lärt mig. Lite äckligt tycker jag det är! Speciellt med lever :) Jag tror ett spannmålsfritt färskfoder är bra. Att tänka på om du ska köra på VoH(VoM) är att man ibland får tillsätta lite rött kött ibland för att deras foder är baserat på kyckling tror jag. Skulle tipsa dig om att gå med i barf gruppen på facebook! Där får man svar på alla sina frågor plus att det finns filer att läsa som kan hjälpa massor :) BARF och färskfoder till hund och katt heter den :)
#13 Men det måste ju vara skadligt på något sätt, varför annars undvika det (och som sagt vill fortfarande gärna ha källa på att vilken rakt något smälts kan ha negativ inverkan om man er två saker som smälts olika snabbt…. ger man ben och kött så får man ju samma "problem"?). Jag har aldrig hört något liknande förut men vill som sagt gärna veta mer.
Jag har ingen aning om ifall det är skadligt. Jag skulle inte ge färskfoder och torrfoder samtidigt för jag inte någonsin kommer ge torrfoder igen. Det finns även forskningar/artiklar som "bevisar" det motsatta så jag vet inte vad som stämmer eller inte heller. Orkar inte leta upp diverse forskningar/artiklar, så det är väl bara att googla. Där hittar man allt :p
#18 Att det skulle vara direkt farligt har jag inte hört. Veterinär Becker säger följande om att blanda (vilket är det jag generellt hört):
"Dogs and cats process raw foods and kibble very differently. Raw food is processed as a protein, held in the stomach for an acid bath, unlike kibble, which a dog or cat’s body views metabolically as a starch. If raw foods are added to dry foods for a meal, there can be digestive confusion, resulting in gassiness and belching."
//Lina
Glöm ordet "farligt", jag borde väl skrivit "problemet", det framgick inte vad som var problemet med att ge blandat men där kom det ju någon form av förklaring. Gissar att det (om man märker något av kombineringen) i slutändan handlar om hur känsliga hundarna är, samt vilka två foder man kombinerar. Intressant oavsett.
Såg en intressant Facebook-post med en råfodrad hund och en som får torrfoder: Klicketiklick, det är en röntgenbild, inget farligt
//Lina
Börjar bli intressant läsning det här! #17 Ja, det kommer nog sluta med att jag provar på att barfa lite längre fram och då vänjer mig också :) Ansökte att gå med i gruppen men såg att dom inte tog emot folk förrän 1 februari igen, haha. Men tack för tipsen! Ska komma ihåg det om jag kör på VoM :)