Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettot-off-topic
Läst 1726 ggr
Levijo
1

Aktivering?

Jag är lite inne på att kanske skaffa en aussie som nästa hund, men har inte riktigt lyckats få en bra uppfattning om vad de "kräver" aktiveringsmässigt (främst mentalt). 

Är nosarbete ett MÅSTE för denna ras, annars blir de monster i vardagen? (kanske lite överdrift, men ni fattar). 

Skulle ni kunna försöka skriva så tydligt som möjligt hur mycket tid ni lägger på aktivering per dag/vecka, tex: 

Måndagar: 3 timmar spår
Tisdag: 42 timmar lydnad
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Vilodag 

Osv. 

skriv gärna hur långt/hur länge ni går på promenader varje dag också (och om det varierar, skriv hur mycket det blir för varje variation om ni brukar gå en specifik sträcka)

Sugar Mist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Är nosarbete ett MÅSTE för denna ras, annars blir de monster i vardagen?
**Nej, men det är en väldigt bra aktivering och så extremt simpelt att utföra och det tröttar ut hunden rätt bra.

Vi har inget direkt schema för vad vi gör under veckorna, men vi promenerar lite, är i skolan och vi tränar lite olika trick och finslipar vissa saker hemma på vardagar, just nu håller vi på med target exempelvis. 
Detta händer inte alltid, herregud.
På helger försöker vi hyra hallen(Händer också att vi hyr på vardagar) och då tränar vi allt ifrån agility till lydnad. Vi har också gått med i en träningsgrupp som tränar K9-Nosework som vi startat upp med lite smått, dock missade vi gruppen igår eftersom både matte och hund var alldeles för trötta. 

Vi går också olika långt, men vi går en bit varje dag så han får röra på sig, sen längden och tid håller jag inte riktigt koll på eftersom jag går tills vi båda känner oss nöjda i princip.

-

[Stockholmsbruden]
2

Måndag: 40 minuter på morgonen, bara gå och vila upp sig. Springa lite i skogen/på ängen, vara lös (lunch/kväll) Tisdag: 1timme, springa, lydnad/agility/ andra aktiviteter Onsdag: Agility 40min Torsdag: 2 timmar ute och gå, sista halvtimmen jogga Fredag: Lydnad en halvtimme Lördag: Jogga en timme Söndag: Vila, gå/vara lös i 30min Mitt schema är inte riktigt såhär men det var lite förslag med också :) Ville själv ha förslag på sheman när jag skaffade min bc hane så förstår dig helt haha;)

Levijo
0

Haha alltså nosarbete är verkligen inte min grej - min mops har 0 intresse för det (har försökt bygga upp det i över 6 månader, det kommer inte), så jag själv har tappat intresset för det. 
Eller, jag är inte så intresserad av att gå ut och dra spår (kanske om jag lyckas skaffa en stor tomt med tillhörande skog :P), men godissök och vad det nu finns för annat kan jag väl tänka mig. 

Det jag främst vill göra är att vara aktiv fysiskt (går gärna uppåt 1 mil), shaping, rallylydnad, lite freestyle (inte heller min mops bästa gren, har därför inte fastnat där heller) och kanske lite traditionell lydnad. 

Vad tror ni? För lite för en Aussie?

Sugar Mist
2

#3 Hade knappt heller något intresse för spår i början, kanske mest för att jag inte fattade grejjen :) Men pysslar med viltspår nu när jag fattat hur man gör och jösses vad kul det är att se hunden arbeta med nosen :) Aldrig är min hund så trött som han är efter att ha fått spårat, och då brukar jag också kombinera det med att gå en rejäl sväng med jycken innan så han får springa av sig lite av energin innan han får plocka fram sin näsa och arbeta, när vi kommer hem lägger han sig och somnar direkt och är väldigt behaglig att ha och göra med dagen efter, och då har jag dessutom ett monster till aussie mitt i unghundsperioden :)

-

Stormvindh
1

Min tik är bara omkring 6,5 månader, så vi har självklart inte kommit in i "full aktivering" eller vad man nu ska säga riktigt än. Nosarbete sysslar vi inte med särskilt mycket, för precis som dig så är jag inte så intresserad av det (än iallafall, haha). Kan köra lite godissök men inte mer än så i nuläget. Annars kör vi mest på promenader. Försöker att gå en långpromenad om dagen, men beror självklart på vad annat vi ska göra under dagen/veckan, och brukar alltid bli minst en vilodag i veckan. När vi väl går brukar vi gå mellan 4-7 km just nu och då springer hon lös åtminstone halva rundan om inte hela.

Försöker också se till att hon får åka iväg och busa med någon/några hundar minst en gång i veckan, gärna mer. Brukar även köra in en runda på stan för att miljö- och passivitetsträna. Gör vi något av det här brukar vi inte promenera särskilt långt just de dagarna då hon brukar bli tillräckligt trött av det andra med tanke på åldern :) Sen övar vi tricks eller vardagslydnad dagligen!

Tror inte Aussien är något problem om du bara vet vad som kan krävas och är beredd på det. Jag tycker att de anpassar sig ganska mycket till "hur man själv lever", sen beror det väl också på individen. Tex. så har min tiks syster betydligt mer energi än vad min tjej har, och hon sa att de var ute och gick 6 timmar om dagen (kanske inte alla dagar dock). Vi går som sagt kanske 1-2 timmar om dagen och min tjej blir inte något monster eller överenergisk för det. Så tycker att det verkar lite som att de blir vad man gör dem till :)

Medarbetare på Vallhundar

LinDajSon
3

Mina aktiveras massor periodvis, och minimalt under andra perioder. Kan inte ge något veckoschema för det förändras ständigt. :)

Brukar säga såhär… känner man att man egentligen kanske vill ha en hund till sällskap och lite aktivering, kanske testa lite dittan och dattan på hobbynivå, snarare än att man söker "en hund som orkar hänga med på vad som helst och inte begränsar mig" så är det kanske bäst att titta lite på mer lagoma alternativ, både för hund och förarens skull. Inte för att en aussie kanske inte nöjer sig med "lite lagom aktivering" utan för att de är framtagna och lämpade för så mycket mer. Att man inte är olycklig betyder inte att man är lycklig, som folk brukar säga. :)

Man behöver inte en sportbil för att åka mellan hemmet och Konsum.

nniikaa
0

Tisdag: 42 timmar lydnad

hmm blev nog fel där va? :D

Fialialej
3

#7 det var ju ett räkneexempel! ;)

"På natten är alla katter svarta"

Levijo
2

#7 Vem vet, någon kanske kör så mycket lydnad.. Kanske har en time-turner? ;) 

#6 Det "trista" är att det är väldigt få raser som tilltalar mig, så jag vet inte riktigt vilken jag skulle välja annars..

LinDajSon
0

Vad är det som tilltalar dig med aussien då? :)

Levijo
0

Arbetsviljan, storleken (inte överdrivet liten), den ser robust ut, pälsen (min mops nu är en riktig fjant när det gäller kyla), att de är enmanshundar (om jag fått rätt uppfattning?) 🙂

Levijo
0

Det är en ras som "känns" bra helt enkelt, när jag går på magkänslan

Jetaime
1

Jag har heller inget veckoschema för precis som Linda så blir det periodvis mycket och vissa perioder väldigt lugnt. :)

Levijo
0

#13 det låter ändå ganska "tryggt" att höra folk säga att de kan ha lugna perioder, så de inte blir monster om man blir sjuk/känner för att vara lat.

MikkansBuse
1

Jag och Jax är aktiva på väldigt olika sätt och i perioder. Under sommarhalvåret på en ungefärlig vecka spårade vi 2 ggr, tränade rallylydnad nästan varannan dag. Det gick aldrig en dag utan att vi gjorde vardagshyss som tex trix, inkallning, leka med leksaker tillsammans. Han fick leka minst två ggr i veckan med någon hundkompis som han kunde röja järnet med. Han gick lös på nästan alla promenader vardagligen. Vi simmade mycket i sjön för motionen skull.

Nu på vintern ägnar vi inte lika mycket aktiviteter på att träna hjärnan, minst en gång i veckan. Men desto mer fys-tränar vi som att åka skidor, pulsa i snön.

Har inte varit så hård på att träna fys med honom innan. Men nu när han snart är 2 år har jag införskaffat en ordentlig utrustning till att cykla och en klövjeväska. 

Ibland kan det kvitta hur mycket jag än lägger ner på all träning, han är i stort sett bara nöjd. Men får han leka med någon annan hund blandat med träningen kan jag ha en trött hund ett dygn iaf :) 
Jax kan ha tråkiga dagar med inget att göra oxå, men då har jag oftast två ögon på mig hela tiden och en knähund, "Ska vi göra nått nu?! Ska vi göra nått nu?!". Ungefär 4 dagar utan sysselsättning går an, då med  promenader där han får vara lös och röja med sig själv inräknat.

#11 Ska jag gå efter om min hund är "enmanhund", så är han det inte. Han kan gå med vem som helst. Skulle tjuven slå till så har jag ingen hund… Men iof så är min grabb otroligt social av sig. Jag skulle säga att aussien är flockens hund. Går husse åt ena hållet och matte åt andra kan det bli jobbigt.