Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1765 ggr
nniikaa
1

Valptips!

Hejhej, första inlägger här, är ingen hejare på introduktioner men jag tar mer än gärna emot tips. Imorgon får jag hem mitt yrväder ifrån uppfödaren, hane på över 8 veckor. Jag vill ha så mycket tips och råd som möjligt och tänkte att det vore passande att fråga här, så ja, Överös mig med era bästa valptips. :)

Lite fakta som kan underlätta rådgivande..

Hittills är han en väldigt oberörd, tuff liten grabb. 

Jag bor i lägenhet, min partner jobbar hemifrån och jag studerar två dagar i veckan.

Jag är delvist i rullstol, annars uppe med käpp. 

Det är min första hund (Jag har redan hört allt om att de aldrig kan funka som första hund).

J0554N
1

Vilken söt liten vovve! Jag håller inte med om att det skulle finnas "första hundar" och hundar som absolut ingen nybörjare kan ha. Precis som människor så har hundar olika personligheter och alla är olika individer. "Min" första hund var när jag var 13 år och det var en omplacerings schäfer som precis kommit in i spökåldern, tufft var det men jag lever än, andra hunden var en amstaff som var världens snällaste redan från början! Så länge man har tid, råd och engagemang kan man ha vilken ras som helst som förstahund.😉

Strong people don't put others down, they lift them up. 

nniikaa
0

Ja precis, enligt mig handlar det mer om att veta vad man ger sig in på och välja en hund som passar en och ens livsstil. Tycho (valpen) ska förhoppningsvis bli min assistanshund om han passar som det. (:
Visst är det en utmaning med Aussie som första hund OCH assistanshundskandidat men det är något jag verkligen vill. Även om han inte passar som assistanshund får han såklart stanna hos mig, då kör vi väl bara mer på bruks eller så istället. (:

emeliagranstrom
0

Åh vilken söting, Grattis till din valp! :) Vart är han ifrån?

Mitt bästa valptips är att ta vara på valptiden, de växer alldeles för fort! ;)

nniikaa
0

Big Brawehearts, rätt lokal uppfödare. (:
Åhh det kan jag tänka mig, kommer inte göra något seriöst med valpen, leka oss fram och testa nya saker/miljöer/upplevelser. Introducera träning mer som lek tänkte jag. (:
Och tack!

emeliagranstrom
1

Okej :) Stort lycka till med honom! :)

Stormvindh
0

Gud vilken sötnos! Håller med föregående om att ta vara på valptiden då de blir stora innan man vet ordet av det! Mycket lek och social/miljöträning är mina enda tips, och en hel del tuggben ifall man någon dag inte skulle ha möjlighet till aktivering på egen hand :) Ta med honom när ni ska iväg så mycket som möjligt för det är både roligt och tjänar man på! Med en sån sötnos lär varenda människa ni stöter på vilja stanna och hälsa 😃 Min tik fastnade i ett stort barnhav en gång när jag var ute i byn med henne och hon var dryga 11 veckor :)

Medarbetare på Vallhundar

nniikaa
0

Ja absolut, undikver saker som kommande släktkalas och grejer bara då släkten inte skulle lyssna på mig, alls, och vara alldeles för på. Vill liksom ha kontroll på situationen. (: Men vi kommer fara ut och titta på saker, valpen kan ju sitta i knät i rullstol för att inte behöva gå så långt. Tänkte även ta färdtjänst till djuraffär och träna på att vara där inne osv. Så blir det lite besök av boendestöd och min partners släkt i veckan, dock först kort på onsdagen sen till helgen.

MelliPirelli
2

Fokus på miljö- och sociallträning. Speciellt passivitet. Få valpen följsam/lyhörd och bygg upp en bra relation så klarar ni nästan vad som helst sen. Ta vara på valptiden och skynda långsamt :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Sugar Mist
0

Inhandla en stor portion tålamod och lugn skulle jag vilja säga. Aussievalpar, speciellt tuffa, obrydda hanvalpar, är inget att leka med ;)

-

nniikaa
0

Hahah följsam, han följer efter varenda steg som en skugga.
Idag har vi övat på att klippa klor (jättetråkigt), sitta, busat i mängder och hälsat på en tant. Trött matte som hölls vaken av ylande, gnällande liten kille. Saknar väl mamma och syskon.

AussieLeija
3

Leija var också följsam första veckorna. Sen blev hon bekväm och då var det kört… :)

LinDajSon
2

Vila med valpen nära. Det, och att gå promenader tillsammans är bland det mest sammansvetsande man kan göra. Ju starkare band man skapar till sin hund desto bättre kontakt får man senare, klart man kan och ska göra kontaktövningar men gör man samspel till en del av livet så är hälften vunnet. Tålamod. Valpar är jobbiga. Lättlärda men krävande. Sen kommer tonåren. Riktigt färdiga är de inte förrän 3-5 år gamla, DÅ har du din färdiga hund. Skilj på uppfostran och inlärning men grunda båda med positivitet och återigen, stort tålamod. Lek!

nniikaa
0

Ja jag funderar på att ta bort nedersta madrassen ikväll och på så sätt sänka sängen så han kan ligga där, han var på golvet inatt då jag var rädd för att han skulle ramla eller hoppa ner. (:

MikkansBuse
0

Nej men himmel så söt! Grattis till tillskottet!

Jag tycker absolut som alla andra, se, hör och utforska mycket. Har läst att ju bättre och starkare relation/band man har i början av valpens uppväxt desto mer kan man komma undan med "slyngel-åldern". Men det finns ju undantag! ;) Lycka till!