Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1357 ggr
Jetaime
0

Löptikar.

En fråga till er som har tikar framförallt!
Är nyfiken på hur era hundar fungerar i arbete/träning när dom löper (även om ni märker någon skillnad i vardagen generellt kan vara intressant att veta)?

Jetaime
0

Ni med hanar får gärna svara på hur era hanhundar funkar i arbete/träning/vardag runt löptikar :)

LinDajSon
0

Feng har ju bara löpt en gång. Minns inte riktigt hur det påverkade henne… kanske lite lugnare? Borde snart vara dags igen. Får återkomma efter det. Jin brydde sig minimalt innan han parat, väldigt lättsam. Nu är det mer intressant när det händer men han kan ändå vara lös runt löptikar osv. Under Fengs höglöp förra året var han väääldigt pipig i fyra dagar ungefär och såklart tävlingsdebuterade vi i lydnad just då. Men förutom några ljud och lite luddig mellan öronen gick det ändå rätt bra, vi vann och hade typ 175 poäng. De andra två tävlingarna var löplösa och gav 195 och 197 poäng så löphjärnan kostade oss en del om man jämför. Ja, och att det var första tävlingen hjälpte väl kanske inte. Inte bara hunden som går ut på plan, matte är medskyldig. ;)

Jetaime
0

Zuki är inne på löp nummer fem nu. Och hon kan vara lite omotiverad och låg vid löp, men oftast inte under träning, det är mer inomhus hon har lite knasigheter för sig. Typ är lite extra låg och ligger under min säng och sådär. Hon kanske presterar bättre när hon inte löper, men skulle inte säga att det är något problem direkt i träningen.

Sugar Mist
0

Under löpperioder är Flynn superdryg, piper, okontaktbar och bara helt hopplös. 

Hoppas att han blir bättre när han blir äldre

-

LinDajSon
0

Det brukar ge sig lite med åldern, Sugar Mist :)

Sugar Mist
0

#5 Ja, jag hoppas det, han var rent utsagt förjävlig när tiken här hemma löpte och rätt jobbig när tikarna i skolan löpte.. Så ja, jag hoppas! x)

-

Jetaime
0

Jag tyckte det var ganska så fascinerande i helgen när vi hade sökträning/uppletande, trots att Zuki löpte så jobbade hanarna på fint ändå! Alla tyckte bara det var bra störningsträning ;)

LinDajSon
0

Ja det är bra med störningsträning haha. Dock är alla hanar olika. Vissa har mer könsdrift än andra, Athos till exempel har alltid varit starkt påverkad. Jin var i princip ointresserad innan första parningen. Han är värre nu men kommer inte i närheten av att vara så påverkad som Athos som aldrig fått komma till :P

LinDajSon
1

Sök/uppletande/spår där de får koppla nosen på något annat är nog en bra sak att börja med när man ska träna med löptik som störning. :) Det ger bra förutsättningar.

Frida&Chira
0

Min dam behåller samma motivation i träning men kan bli aningen pipig och otålig. Överreagerat lätt i vardagen, ex skäller på saker på promenad och stirrar upp sig när hon ska hälsa när folk kommer hem. Detta försvinner dock helt när löp och skendräktighet är över ;)

EmmaVipEssi
0

Essi är helt vanlig under löp. Efter löp också, före löp lite spökig nån dag. Vip är obrydd, (han har parat) vi har besök av nån löptik här hemma ibland, han undviker å byter rum trots dom trycker upp rumpan i ansiktet på honom. (Essikan fö så med) dock väldigt noga med å aldrig lämna honom själv med löptik