Skulle er hund skydda er?
Skulle er hund skydda er om det hände något? Tex. om någon bröt sig in i ert hus, eller om någon "hoppade på" eller betydde sig hotfullt er när ni var ute eller liknande.
Har ni varit med om någon liknande situation? Och hur reagerade er hund?
Hur tror ni att den skulle reagera om det hände nått? Skulle den lägga benen på ryggen och sticka där ifrån eller gå emot?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Min första hund försökte gräva fram mig när min pojkvän "lagt sig" ovanpå mig. Hon var väldigt enveten med att hon skulle rädda sin matte. 😃
Pojkvännen var inte fullt lika road som jag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Oj, Storm är värsta vakthunden! På gott och ont, haha. Kan lätt börja skälla på folk som ser lite skumma ut eller om man går ensam i skogen och någon skulle komma. Men jag är helt och fullt övertygad om att ifall någonting skulle hända skulle hon inte tveka en sekund på att skydda mig eller attackera om det skulle behövas. Dock tror jag att det skulle krävas ganska mycket (alltså en riktigt riktigt hotfull situation/människa) för att hon skulle göra någonting annat än skälla. Skulle någon bryta sig in till exempel skulle hon nog stå och skälla en massa, men inte göra någonting så länge inbrottstjuven inte har för avsikt att faktiskt skada henne/någon annan.
Skällandet kan vara lite jobbigt emellanåt, men annars är jag superglad över att kunna känna mig heltrygg och lita på att Storm skyddar mig om det skulle vara något (nojig som jag kan vara när man går bland folk, haha) :)
Medarbetare på Vallhundar
Flynn hade bevakat en människa som bröt sig in eller var på gården om jag inte sagt "okej" till honom.
Annars hade han också gjort det och jag har ett "bit" kommando(lärde in det för skoj på mig själv, skulle nog funka på skummisar också) där han sätter sig någonstans och kampar men jag tror helt klart han skulle bevaka en människa jag fick dålig feeling ifrån, han kan låta riktigt hotfull dessutom.
Han är dock väldigt signalkänslig på den biten och blir jag minsta obekväm för en människa tar han ett steg fram och visar "Här är jag, gå inte för nära"
-
Jag är ganska säker på att Zuki skulle skydda mig! Hon vaktar alltid där jag är. Man känner sig trygg med att ha henne med sig!
Athos gör sådant, ja. De andra två… Ja det tror jag nog. Instinkterna hade nog tagit över. Både Jin och Feng ligger rätt högt i skärpa (vilket Athos faktiskt inte gör, där handlar det om något annat) och skulle nog kunna plocka fram det om det var hot på fullt allvar. Athos är kalkylerande, intelligent och har ett starkt kontrollbehov. Han tar ansvar för både människor och hundar som han anser behöver beskyddas. Han är en speciell hund. Med bra tröskel, men dock en hund som kräver sin förare. :)
Jag vill inte att min hund vaktar mig annat än på gården där vi bor då det är upp till mig som flockledare att skydda/vara trygg i alla situationer utanför hemmet. Men jag tror absolut att mina hundar skulle skydda mig när ''det väl gäller'' eftersom dom vanligtvis skyddar sin flockledare och vän i situationer som är på riktigt farliga :)
Essi skäller, tror inte mer än så om inte nån hotar henne direkt. Försvarar sig gör hon nog Vip, min älskade vip. Han är en väldigt speciell hund. Gör allt för sin flock å skulle inte tveka om att ge sitt liv för å skydda. Han är helt tyst, ser snäll å go ut, men han tvekar inte om nått e tokigt. Bland annat lämnas han aldrig själv hemma om okända ska dit (hantverkare osv) han släpper lätt in, men ut - de e en annan sak. :-P
Helt ärligt så vet jag faktiskt inte om Jax skulle skydda mig. Han är helt igenom snäll och är inte den dominanta typen. Han är heller inte vaktig. Allt på både gott och ont.
Vi har blivit påhoppade av en annan hund i koppel tidigare men då var det jag som skyddade honom till varje pris. Vi har däremot umgåtts med en ganska stor hundgrupp, runt 25 st och under dessa två gånger har han tuffat till sitt självförtroende väldigt mycket.
Dock skulle det hända något riktigt allvarligt som skulle göra mig väldigt rädd skulle han lätt känna av det.
#8 Jag tänkte framförallt på människor och inte andra hundar :).
Jag tvivlar på att aussien någonsin skulle ta till bett. Däremot skulle hon nog varna tills hon tuppade av. Hon har otroligt mycket vakt men jag har aldrig sett några tendenser på att hon skulle gå steget längre och tvivlar som sagt på att hon skulle göra det.
Terven skulle lägga benen på ryggen och dra, alternativt tigga gos av förövaren… 😂
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tveksam om hon skulle gå till bett. Däremot skulle hon absolut ta fram sina farligaste skall 😇 och hålla sig inom en radie av 2-3 meter ifrån personen.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet