Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 5115 ggr
Stormvindh
0

Sele?

Har ännu inte köpt någon ordentlig sele till Storm då jag inte velat göra det innan hon har vuxit klart lite mer. Vad har ni för sele till era hundar (om ni har någon)? Har själv framför allt funderat på Hurtta och Julius K9… 

Har ni någon bild med selen/selarna på så får ni gärna visa, och även skriva vad det är för storlek! Vill ha lite tips och se hur de sitter helt enkelt! :)

Medarbetare på Vallhundar

LinDajSon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hurtta Y-sele storlek 70 har jag till Feng :)

[Neoverona]
1

Nox använde en Julius K9 sele förut. Storlek 1 om jag inte minns fel! Just nu använder jag måttbeställda selar.

Sugar Mist
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har inte så bra bilder men använder en sele ifrån dogman om jag minns rätt :)
Använder också en VGW beginner till och från när jag inte orkar bråka med honom.

Har dock planer på att köpa en Hurtta Active till honom om ett par veckor :)

Den gröna bilden är tagen av #2 :)

-

Stormvindh
0

#1 Det är något i den stilen jag funderar på när det kommer till Hurttas selar :)

#2 Tyckte du att den satt bra? När jag tittat på dom har jag också funderat mellan storlek 0 och 1, svårt att säga vad som skulle passa bäst dock!

#3 Active-selen har jag faktiskt inte sett innan, men den skulle också kunna vara ett alternativ! Om det blir att du köper en sån får du gärna uppdatera med bild och hur den sitter 😃

Sugar Mist
0

#4 Ja jag är väldigt förväntansfull och ska försöka fjäska mig till och få trail-pack också, päronen betalar denna gång hoppas jag! Eftersom den är ställbar både vid bröstkorgen och vid magen tror jag den sitter jättebra! :D Uppdaterar självklart!

-

Stormvindh
0

#5 - Haha, hade jag känt mig lite rikare hade jag köpt sele redan nu förmodligen för jag känner att det börjar bli dags nu, men Storm har blivit nog bortskämd för den här månaden med valpkurs, nytt foder, massa godis, leksaker, ben och utställning i slutet av månaden! Hon är alldeles för lätt att köpa saker till 🥵 Hjälper ju inte att man hittar en massa fint/roligt hela tiden på rea heller ;)

Men Active-selen blev jag med nyfiken på så hoppas du hittar någon som passar! :D

Sugar Mist
0

#6 Haha! :D Känner igen mig förvånansvärt mycket ;) Men ja jag ska kolla lite i djuraffären här imorgon och kolla om den finns att prova!

-

Stormvindh
0

#7 - Haha, ja det blir nog ofta så! Brukar få höra rätt ofta att jag skämmer bort henne alldeles för mycket… ;) Kul! Hoppas du hittar :)

[Neoverona]
0

#4 Tyckte den satt bra först men sedan började mag/bröstbandet knorra sig. Tycker att den sitter för nära armhålorna, använder den inte längre, han tyckte den blev obekväm.

Fialialej
0

Har två selar - En H-sele från hurtta och en liknande som jag köpt från ica-maxi för typ 69 kronor. Båda funkar lika bra men det är mer reflex på den från maxi så föredrar den.

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
0

Jag använder alltid bara sele till Zuki. Hon har en hurtta y-sele i strl. 70 :) Och har även en julius K9-sele, men den har vi inte använt så mycket..

Jetaime
0

Trots att inte Zuki har jättemycket päls så sjunker selen ändå in lite i pälsen ;)

Jag funderar även på att köpa hurttas nya sele till Zuki. Testade den i butiken när vi fick i den, satt toppenbra på henne.

Stormvindh
0

#9 - Åh, okej! Synd! 😕

#10 - Tycker att H-selen från Hurtta ser ut som att det skulle kunna gå att krypa ur den? Därför jag varit lite tveksam på den då jag är ganska säker på att Storm skulle vara klurig nog att ta sig ur den ifall det bara går!

#11 - Tycker också sele känns bättre, har för tillfället bara en jag köpte redan innan jag hämtade hem henne och inte har världens bästa passform tyvärr! Tror att det i slutändan blir både en Hurtta och någon till, tycker att Julius K9 är så snygga men har hört lite både och om hur de sitter och därför jag inte vet om man ska ta sig för att köpa en.. Vad har du för storlek på Julius K9:n till Zuki? :)

Jetaime
0

:)

Jetaime
0

Och i julius K9-selen har hon strl. 0 :)

Jetaime
0

Aningens stor kanske, men mini blev så pluttigt! ;)

Stormvindh
0

#12 - Haha jo det är ju nackdelen med hundar med längre päls… Tror inte selen kommer synas särskilt mycket på Storm heller! Var den nya selen Active selen eller någon annan? Är inte så insatt i vad som är "nytt" eller "gammalt" ;) 

Tack för hjälpen med storlekar, mest detta jag blir galen på när vi inte har så många djuraffärer här och det inte är säkert att jag kan få turen att prova innan jag köper!

Jetaime
0

Zuki är ganska liten, mätt till ca 46cm och väger 16,5kg :)

http://www.eskilstunahundcenter.se/shop/4163/art63/h7358/25527358-origpic-a91147.jpg Denna är den nya som jag funderar på till Zuki :) Fast kommer nog ha svårt att lämna min älskade Y-sele, haha! :)

Stormvindh
0

#18 - Ja då är hon mindre än Storm, haha. Ser dock inte så liten ut på bilderna måste jag säga :) Tycker att Storm ser mindre ut och sist jag mätte henne var hon ca 51 i mankhöjd, och väger 17-18 kg.. Man blir ju lite blind märker man ;)

Ja det var den selen vi pratade om innan också! Uppdatera gärna med bild om det blir en sån! 😃

Fialialej
0

#10 Ja, det går att krypa ur den, så utifrån det perspektivet är den ju inge vidare. Har jag inte tänkt på faktiskt (även fast det har hänt).

"På natten är alla katter svarta"

Stormvindh
1

#20 - Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall! Får satsa på y-selen eller Active-selen från Hurtta om det blir någon. Annars tycker jag H-selen är bra med handtag. För- och nackdelar med allt, antar jag!

MelliPirelli
0

Haft y-sele från Hurtta, kennel och Amoken. Använder numera bara sistnämnda. Efter att tidigare haft en hund som gärna lägger benen på ryggen använder jag bara y-selar, även för att det är skonsammare.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Sugar Mist
0

Här har du en bild på en Björkis Nome-Sele, storlek vet jag tyvärr inte då den är lånad :)

-

Stormvindh
0

#22 Amoken har jag också hört bra om, så det kan med funka :) #23 Aldrig hört talas om innan men ska kolla upp den! Hittade ni någon sele i affärerna? :)

Sugar Mist
0

#24 Dragsele :) Har inte hunnit ta mig till butiken än för att kolla då jag haft mycket på schemat men ska försöka i veckan! :)

-

Anibaz
0

Använder Hurttas H-sele på mina. Hade tidigare Y-selen men den sitter så jäkla dåligt så jag testade H-selen istället och är så nöjd. På Y-selen hade aussien stl 90 och på H-selen har hon stl 100.

Jetaime
0

Köpte den nya hurtta selen här om dagen. Den är väldigt snygg och sitter toppen, men funderar på att reklamera den, eller iallafall klaga till tillverkarna, för den är hemskt kass som spänner upp sig (Remmarna blir bara längre och längre när vi är ute på tur/promenad) när man använder den *superbesviken* 😟

Stormvindh
0

#25 - Jaha, det förklarar varför jag inte visste om den ;)

#27 - Vad synd! Hoppas att det inte är något vanligt fel, tycker den ser skön och bra ut annars!

Blev en y-sele från Hurtta förra veckan ändå, stl 70! Används redan flitigt men blir någon till sele i stil med nya Hurtta selen eller Julius K9-selen inom en snar framtid också förhoppningsvis! :)

Sugar Mist
0

Active selen har inte kommit in i butiken här, men ska hem till göteborg under lovet och kolla. 

Annars fick jag höra av hon som håller butiken här att i augusti kommer den nya Hurttaselen, den med ring både på bröstet, ryggen och under magen(VGW-Promenad-Spår sele i ett :D), hon var bland dom första att beställa in dom så de kommer lagom när jag kommer tillbaks efter sommarlovet, är typ ca väldiiiigt pepp!

-

Paxxa
0

Kollat på Rukkas sele "Form"? :) Finns i fina färger och är billig, i klass med Hurtta. Nu har jag ingen aussie, men har en sån till min dalmatiner och den är grym! Bästa selen jag haft. Jag är verkligen inget fan utav selar, men denna gillar jag. Breda band, fodrad platta mellan frambenen, sitter inte i armhålorna, väldigt ställbar.

Hurtta har ingen H sele, däremot en d-sele som jag antar att ni menar? :) Har den också, den är värdelös i mina ögon. Sitter i armhålorna och hunden kryper ur den.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Sugar Mist
1

Nu har  jag fått provat Hurttas nya sele och kan jag säga annat än att jag älskar den?😎
Den satt verkligen sjuuukt bra och kändes stabil på honom, svängde inte runt och hade sig som de flesta selar.

Ska försöka skramla ihop lite pengar till den under våren så vi får se, jag tokälskar den verkligen i allafall, satt sjukt bra.
Här får du också lite bilder på båda färgerna :)

-

Stormvindh
0

#31 Ser skön ut! Är jättesugen på den svarta (om färgen ser bra ut på Storm), tycker den är så snygg! Kommer säkert bli en sån i framtiden här också, vadå överskott på selar haha ;)

Sugar Mist
0

#32 Den svarta är skitsnygg, jag har problemet i att välja vilken färg jag, då båda är snygga på honom… D:

Man kan aldrig ha för många selar ;)

-