Beskriv din Aussie...
Har aldrig traffat en Aussie men kommer gora det snart for om nagra ar blir det Aussie har đ Sa kan ni beskriva eran Aussie lite? Hur ar dom som hundar? Will to please? Har last mycket om dom och vill garna veta mer!
Har tvÄ stycken . Ila En tik med stark pondus och utstrÄlning, haft det redan som valp. MÄnga hundar backar för henne, och uppstÄr sÀllan brÄk i hennes nÀrhet. Hon vill ha ordning runt sig. FruktansvÀrd sjÀlvstÀndig, har inget behov av mÀnniskor för att klara sig sjÀlv. Hon har aldrig varit nÄgot problem att vara sjÀlv tex, vÀldigt vÀldigt trygg i sig sjÀlv. Men inte osocial , utan reserverad pÄ ett bra sÀtt. OrÀdd och nyfiken, kan stanna till en millisekund och sedan Àr hon fort fram och undersöker. Klurig hund i vardagen, man mÄste verkligen ha tummen i ögat pÄ henne hela tiden. SlÀpper jag det minsta lilla sÄ tar hon sig friheter. MÄste hela tiden hÄlla henne kort psykologiskt, svÄr pÄ sÄ sÀtt att hon inte tar Ät sig av korrigeringar. NÀr hon vÀl fungerar och allt flyter pÄ frÄn mitt hÄll (nÀr jag inte slÀpper henne) sÄ Àr hon en dröm! Rolig hund som lÀrt mig sjukt mycket redan, man har inte trÄkigt med henne. Hon Àr ingen clowning hund , tjollrade du för mycket med henne ger hon dig fingret. Rakhet, tydlighet och fyrkantigt. Inte fjÀsk och pjosk men den hÀr hunden! Lizard 5 mÄnader sÄ kommer fram mer och mer! Mjukare Àn Ila men verkligen inte vek. Envis men vÀldigt förig. HÀr kan man verkligen sÀga enmanshund, trogen in till döden utan tvekan. Stor kamplust, fina bett m.m . Behöver tydlighet och grÀnser , det Àr en Aussie. FruktansvÀrt smart och ser fort andras svagheter och uttnytjar dom till fullo, bÄde mÀnniskor och djur. Vet hur han ska fÄ som han vill, och oftast fÄr han det ocksÄ.
Sa otroligt fina! Tack sa mycket, det later som det kan komma lite olika personligheter fran Aussies. Vilka fiina bla ogon lillan har med! đ Ska halsa pa nagra Aussies om nagra veckor pa en agility tavling, ska bli kul! Ska lasa lite mer om linjer osv men vad jag har hort om dessa blir nog det linjerna jag koper ifran nar det blir valp. đ Har dina mycket vall i sig?
Nox Àr osÀker mot mÀnniskor och hundar samt reaktiv. Men han har en otrolig kamplust och leklust överhuvudtaget. Han har inte mycket jakt i sig, vid MHt rörde han sig knappt mot sig trasan, och vÀnder pÄ en femöring. Otroligt modig, och ger sig aldrig! Han Àr kÀnslig mot dörrars och vissa ljud men avreagerar samma sekund.Han satsar alltid 110% vid trÀning och Àr inte för mycket att vÀnta i starten. Han Àr enormt trogen till mig, och vill jobba tillsammans. Otroligt clownig och kramgo grabb! En all-in hund! :)
Athos Àr en herre med stor integritet, alldeles för högt kontrollbehov, svÄrmotiverad nÀr annat Àr intressantare men annars bra klipp i lek och gillar godis, sjÀlvstÀndig, högt sjÀlvförtroende, modig, hÄrd, otroligt intelligent, fenomenalt hundsprÄk. AnvÀnds som jakthund.
Jin Àr oerhört lÀttmotiverad och enormt godisintresse/hög kamplust, förig, glad, intensiv, reaktiv, snÀll, lÀttsam, lite av en mjukis, flamsig, vÀnlig. Vallhund, lydnadstok, testat-allt-Àlskat-allt-hund.
Feng Àr en Àrtig tjej med enormt matintresse, bra klipp i kampen, Àlskar att jobba, förig, bra fokus, vild och busig, vass, enmanshund (men inte asocial), snÀll, bestÀmd, viljestark. Vallhund men Àlskar att jobba med matte och gren verkar kvitta.
HÀr Àr nÄgra klipp pÄ Jin som jag filmade hÀrom dagen för att visa hans belöningsintresse. :)
https://youtu.be/icljc0HPtQE?list=PLECYv4JX_c50xDnjdOp0ACG4zFGm9f8vr
Och hÀr ett lÄngt klipp pÄ nÀr jag busar med bÄde Jin och Feng. Inget uppstyrt, bara lite lattjande för skojs skull. Egentligen skulle jag haft med Athos sÄ att man kunnat se hur olika hundar kan vara⊠:P
Fidel Àr en hund med vansinnigt föremÄlsintresse. Han Àr framÄt och initiativrik och ganska sjÀlvstÀndig. Jag behöver ligga ett steg före och ha god koll pÄ omgivningen för det mesta. Han Àr vÀldigt trÀningsvillig och lÀtt att jobba med men oerhört smart och Àr jag inte konsekvent försöker han snabbt ta genvÀgar för att testa hur lite han behöver göra för att fÄ en belöning.
Han kan reagera ganska explosivt pÄ plötsliga saker, men avreagerar snabbt och har hittills inga bestÄende rÀdslor, förutom hÄrtorken. Den Àr och förblir dödsfarligt.
Han skÀller pÄ dörren och har ett oerhört kontrollbehov - Àr det nÄgonting som rör sig inom synhÄll har han koll pÄ det. Jag jobbar dagligen med att hÄlla det i schakt. Han var en riktig utmaning som förstahund och jag lÀr mig fortfarande nya saker hela tiden.
Han gillar mÀnniskor och verkar först översocial, men efter att ha hÀlsat tröttnar han snabbt pÄ mÀnniskorna och drar ivÀg pÄ egna smÄ upptÀcksfÀrder. Redan pÄ bilderna frÄn valplÄdan kunde man se en liten ensam brun stump som stack upp lÀngst bort i nÄt hörn - det var Fidel det, sjÀlvstÀndig och initiativrik redan dÄ!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#6 Imponerande fritt följ! Det Ă€r nĂ„got som jag verkligen inte kan fĂ„ till och motivera Zuki tillrĂ€ckligt till och det Ă€r sĂ„ frustrerande eftersom hon i vanliga fall inte Ă€r speciellt svĂ„rmotiverad.. đ€
SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!
Tack sa mycket allihopa! Later exact som toppen hundar allihopa. #6 Valdigt bra jobbat! Vilken focus đ Kan bara onska att jag hade det med minaâŠ
Ăsch, Fengs fria följ har vi knappt startat med. Bara förberett med lite position och kontakt. ;) Jin gĂ„r hyfsat, lĂ„ser bĂ€ttre nu Ă€n förut för vi har börjat lĂ€gga fokus pĂ„ just lĂ„sningen men lite dĂ„lig bakdelskontroll i klippen. Han ska kunna bĂ€ttre. Fast jag borde vĂ€l köra lydnad mer Ă€n ett par veckor om Ă„ret sĂ„ skulle det vara jĂ€mnare kvalitet pĂ„ allt⊠Kontakt och fokus Ă€r jag dock nöjd med, det Ă€r inte direkt svĂ„rt med hundar som de hĂ€r tvĂ„. De Ă€lskar att fĂ„ vara med och göra saker. :) Himla smidigt.