Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 2076 ggr
Navifax
2015-04-27 14:19
0

Foder/dosering valp

Hej aussiegänget! Jag och navi är ny i forumet men vill gärna ha tips från er angående foder. Jag hämtar Navi tisdag 5e maj, då är hon 8 veckor, Just nu äter hon Doggy Professional Extra valp, dosering vet jag inte ännu.

Jag tycker fodret låter lite sådär halvt om halvt, helst vill jag att hon ska äta färskfoder. Enligt uppfödaren mår hon bra av det hon äter nu, men jag vill ändå ha "rejält" foder till henne. Har ni någon input på foder och dosering? Alla är olika, tål olika såklart men som sagt - vill ändå ha input! :) Jag vet inte ens hur jag ska dosera 😃

SuperLimm
2015-04-27 14:25
0

Färskfoder brukar man ge 2%-5% utav förväntad vuxenvikt till en valp. :)

Mvh Linn

Stormvindh
2015-04-27 20:20
1

När jag köpte min tjej gick hon på samma foder :) Hon funkade bra på det, men luktade för jävligt rent ut sagt med alla hennes fisar och allt bajs, haha. Bestämde mig därför för att byta men väntade ändå tills hon var 6 månader (vet inte riktigt varför, haha.. Till slut blev det liksom outhärdligt!). Sen har jag bytt från två olika torrfoder till nu färskfoder och barf. Om du vill ge torrfoder så rekommenderar jag Acana, hade det innan jag bytte till MUSH barf och det gillade både jag och tjejen! Färskfoder har jag inte provat än, har precis köpt in lite Halla färskfoder att blanda med men annars rekommenderar jag MUSH :) Dyrt, men kanon!

Medarbetare på Vallhundar

SuperLimm
2015-04-28 17:21
1

#2 Om hunden fes illaluktande fisar och bajsade mängder skulle jag inte säga att den funkade bra på maten den åt ;) 

TS Vill du hellre ge färskfoder så gör det. Vänta några veckor tills valpen är hemmastadd bara innan du byter :)

Mvh Linn

Stormvindh
2015-04-28 19:10
0

#3 Haha, det var mest fisarna som blev värre och värre! I början var det inte så mycket utan det kom mer ju äldre hon blev ;) Men nä, i slutändan funkade det inte så bra men annars gillade hon ändå det torrfodret bäst! Så på det sättet funkade det ;)

Medarbetare på Vallhundar