Springa med hund
Hej!
Jag har en fråga om när ni anser att man kan börja springa med unghunden. Bruce är 10 månader och står stabilt på 23 kg. Han har inte vuxit varken på höjd eller vikt på flera månader.
Jag har läst att man bör vänta tills de iaf är över året med att börja "motionera". Men jag kan anse att om jag inte "motionerade" Bruce dagligen skulle han klättra på väggarna. Då må tilläggas att vi lägger cirka en timme (säkert mer) på mental aktivering i form av lydnad och tricks varje dag.
Men jag undrar då hur ni ser på saken? Jag har börjat springa små kortare rundor på 2 km och det är varvat med gång. Men jag skulle vilja att han åtminstone kunde springa 5 kilometer. Det är ju ingenting jämför med hur långt vi går om dagarna. Vad tror ni?
Skulle säga att det är okej att börja springa lite längre rundor med honom eftersom han inte växt på ett tag.
Åh. Fasiken hade skrivit ett inlägg så råkar jag klicka ner sidan.. *suck* gör ett nytt försök, men sammanfattar mig kort 😟
Jag tycker att det är konstigt att en "stor" hund på 10 månader inte har vuxit på flera månader..
Men hur som helst hade jag nog väntat med att springa för mycket, för långt och för ofta med en så pass ung hund, ni har gott om tid att springa mer när hunden blir äldre. En hund får inte direkt ut så mycket av att springa en 5km's runda, om man bara springer (måste hunden dessutom springa i ens egen takt och inte har så mycket möjlighet att snusa lite och ta in dofter, kissa/bajs..?). Hunden får ju ut betydligt mer av en promenad med aktiviteter under tiden än att bara springa. Underlaget är också viktigt, tex. undvika asfalt.
Och jag, personligen, hade velat få en HD/AD-status på hunden innan man börjar"köra för hårt" med den, man vill ju ändå att ens hund ska hålla länge utifrån sina förutsättningar.🙂
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det lustiga med Bruce var att växte så det knakade upp till ungefär han var sex-sju månader. Ibland med mer än ett kg i veckan. Han var snabbt en "stor hund" och har sedan dess vägt kring 23 kg +- 1kg. Vi har haft kontakt med samma veterinär ett antal gånger på grund av diverse som ögoninflammation och kastrering och de har inte påpekat någon gång att det vore konstigt. Självklart har han inte lagt på sig all hull och muskler som en färdigväxt hund har men det tar ju år men han blir nog inte högre än vad han är idag.
Jag förstår att Bruce inte får ut så mycket av det och det skulle på något sätt inte vara ett substitut mot hans andra träning. Vi lunkar på i lagom takt så att han hinner ha huvudet nere och lukta på gräset stundtals, samt att han är väldigt duktig på att säga till när han ska kissa/bajsa - det har han fått lära sig från promenaderna redan. Även så kissar/bajsar jag honom några hundra meter innan vi börjar jogga.
Självklart ska jag kolla hans HD/AD-status också. Men planen är ju inte att han ska följa med på tävlingar eller långrundorna. Det är bara för att det är trevligt och roligt att honom med sig :)