Kan rasen trivas hos oss?
Skrev inne på hif men ställer samma fråga här inne :)
Min man har sen 14 år tillbaka tjatat om skaffa en ras som han vill träna/tävla lydnad med. Dotter skulle vilja även köra agility med den om den skulle gilla även detta. Det som vi gör med pudlarna är agility,vardagslydnad,spåra,trix och jag vet att denna skulle kräva mer men det är mannen redo att ge. Vi är på hundklubben 1-2 gånger i veckan, ofta träffas andra för träna ihop onsdagar och söndagar så detta är en plan han har att åka på :) Lördagar är våran spår-dag.
Så här ser livet ut här. Bor i lägenhet. Vi går 4 promenader per dag, 2 långpromenader på 1-2 h i olika tempo, sen är det promenader på runt 20-40 minuter beroende på behovet. Sen har vi uteplats/mindre trädgård för vara ute på så där blir det morgonkiss o kvällskisset.
Jag har ingen aning om hur rasen är om jag ska vara helt ärlig har jag bara träffat rasen inte lärt känna. Dom få jag träffat verkar vara lugna och fina allround-hundar men ni kanske kan ge lite större inblick sen även vilka krav en köpare bör ha om man vill köpa en trevlig ny kompis. Här köper vi en med stamtavla om det blir en australian shepherd.
Kanske ni även kan tipsa om uppfödare antingen genom tråden eller via PM om ni inte vill lägga ut kenneln öppen. Vi bor i Östergötland men kan åka 60 mil för hitta den rätta hunden OM rasen passar oss :) Jag ser givetvis att uppfödare vill få fram trevliga friska individer och att den följer rasklubben krav för avel mm :)
Absolut kan en aussie passa er, om man baserar på beskrivningen du angett så låter det som ett bra hem.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Lugna (?) och fina allroundhundar kan de absolut bli (lugna, hm, beror på hur man menar) MEN man ska ha klart för sig att det inte kommer gratis. Det kräver mer än att man vill aktivera sin hund, man måste kunna uppfostra dem och ta sig igenom den besvärliga unghundstiden utan att bryta ihop själv. ;) En aussie är mer än en glad arbetskamrat. Det är en ras vars ursprung är en vallande vaktande gårdshund. Deras egenskaper reflekterar detta. Det är mycket hund i dem, de tar sig för saker och ser inte hinder - de ser utmaningar. Du har hägnat in tomten - en retriever säger okej, där tar det stopp. En aussie säger okej, vilken härlig utmaning - och testar 100 sätt att ta sig ut. De är inte folkälskande flatcoatedkopior, de kan vara sociala som valpar men växa upp till reserverade vuxna (korrekt reservation innebär att de inte bryr sig om folk utanför familjen men är socialt trygga dvs låter sig hanteras osv) men vägen dit kan vara krokig och man måste vara tålmodig, konsekvent, förebyggande och inställd på att man inte får något gratis. De har olika mått av vakt och man bör tänka över om man verkligen vill ha en hund som vaktar för hur mycket man än tränar så är de så att en vaktande hund vaktar, och vill man inte ha vakt kanske man ska leta vidare istället för att försöka arbeta bort en egenskap som är helt naturlig i en vaktande vallhund. Det finns andra arbetsglada raser utan de här bitarna som gör aussie jobbig att leva med om man inte vet vad man ger sig in på… :)
Jag vet inte om jag skulle vilja säga lugn heller när det gäller aussie, men med en bra och fungerande "på och av-knapp" så har man en lugn hund när det inte händer något och en hund som ger allt när det väl gäller. Men som Linda säger så får man inget gratis ;) Men en hund som funkar till mycket olika saker, absolut! Men det finns det även andra raser som gör :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Hundvana är vi med bruksraser, men dom är inte alls lockande tycker mannen. Det blir lite att fundera på samt verkligen åka och träffa hundar och uppfödare för få mera kött på benen 😉
Det är en väldigt väldigt aktiv bruksras. Det är viktigt att hitta den där magiska av-på knappen. Tycker inte det är en speciellt lugn ras. Det är mycket jobb och man behöver veta vad man ger sig in på och förbereda sig på det allra värsta under uppväxt tiden och fundera på bästa möjliga metod för att få bukt på stora samt små problem som uppkommer. De är smarta, och lär in bra samt dåliga beteenden riktigt snabbt. Tycker att Linda beskrev väldigt bra :)
Så det ni säger är att SKK rasbeskrivning är helt fel ? Rasen räknas i Sverige som brukshund. En del individer är aktiva inom vallning/djurskötsel, men det stora flertalet används inom hundsporterna bruks, lydnad och agility samt som aktiva familjehundar.
Tycker rent av att läsa vad det skrivs där som en mycket passande ras för vad vi har för planer. Dottern är målmedveten i agility, mannen siktar på träna bruks och spåra. Jag själv har inte tänkt träna utan detta ska inte bli min hund men givetvis kommer jag vara en del av det då vi är en familj. Monstervalpar ja det finns det i alla raser, ingen av våra hundar har medfödd av o på knapp utan detta är helt klart träning. Vi fattar att denna är hästlängder mer att arbeta med men det är ju det vi är ute efter. 🙂
Vet man vad man ger sig in på. Vet vad för svårigheter de kan få och man är aktiv med hunden, för Aussien behöver mental samt fysisk motion. Varför inte? Själv tävlar jag agility och rallylydnad, men tränar lydnad, personspår, viltspår och freestyle utöver det. Kan inte säga att en Aussie är en speciellt "gosig" ras, den är rejäl. Det finns flera trådar här inne om våra egna, rekommenderar att läsa dom :)
#7 Det är väl ingen som säger att det är fel eller att det inte skulle passa er familj utan bara delar med sig av egna erfarenheter av rasen och våra individer. 🙂
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det som är relevant är rasens ursprung och inte att den används till agility eller liknande eller kallas brukshund I Sverige. Det är rasens ursprung som förklarar vilka egenskaper den har och varför den har dem. Att de är duktiga på att hoppa hinder och samarbeta med föraren är en sak, men förstår man inte vilket mod, jävlaranamma som krävs för att flytta en arg tjur eller ställa sig upp direkt för rond 2 om nämnda tjur springer omkull en…. så kanske man blir lite förvånad. Eller den dag då man upptäcker att hunden gärna sätter av efter en joggare och stannar nämnda joggare till alla pris. Kanske nyper personen i benen, eller ställer sig framför och skäller. Charmigt? Eller den sociala valpen som blir unghund och plötsligt morrar på grannen…. och saken med en aussie är att de inte gärna backar, heller. Fixar man att reda ut sånt så är det nemas problemas. En aussie i rätt händer hos någon som förstår och uppskattar vad det är för sorts hund, samt klarar av uppfostransbiten, blir bra. Riktigt bra. Om den genom uppfödaren omsorg har bra förutsättningar, det finns ju folk som hellre vill svenssonifiera rasen än förstår att de kanske borde byta till något mildare.
Nu har jag bara precis skaffat min valp, men jag tycker Linda är spot on! Förklarar väääldigt bra (vilket jag kan behöva då jag är ny inom rasen).
Så även om det är inte det man vill höra, så är det nog det man behöver höra :)
Har läst en del på nätet och hitta en som även här förklara mer sanningen om rasen som Linda :) Läste att många skaffar rasen och sen omplacerar den eller värsta fall avlivar den. Så självklart ska man veta vad man skaffar för hundras :)
Vi kommer åka och hälsa på en uppfödare som inte har planer på valpar men ville träffa oss då planer kommer finnas nästa vår på valpar. Jag tycker dom är vackra men ärligt för mycket, men mannen vill ha mer så det gäller att jag verkligen får en inblick i träffa rasen.
Läst att det är lite olika beroende på vad man avlar på mer arbetande hundar medans andra får mer på "utställningsmeriter".🤔