Aussie rätt hund för mig?
Hej! Först vill jag säga vilken intressant sida! Jag funderar nu på att skaffa min första egna hund och undrar om aussie kan vara något för mig. Jag är hundvan då vi i familjen sedan barnsben haft två olika shelties som har varit helt fantastiska på många sett men lite tråkiga. Jag vill ha en hund som behöver lite arbete. Har jag en lat hund blir jag lat men har jag en hund som kräver motion o arbete blir även jag aktivare. Min syster skaffade för ett år sedan en finsk spets med trasslig bakgrund och jag har varit avundsjuk på hur hon har varit tvungen att arbeta med honom och vilken kontakt de har fått. Jag vill forma en hund och få den där speciella kontakten som ni säkert vet vad jag menar. Agility har jag alltid velat hålla på med men vår första sheltie hade noll intresse och vår nuvarande har höftfel och får inte. Jag har även tänkt mig lite lydnad och eventuellt vallning. Jag har inte tänkt mig att tävla som det ser ut nu. Ja vad ska jag mer säga om mina hundplaner. Jag undrar helt enkelt om en aussie blir för stor utmaning eller om det kan passa mig? Om inte har ni förslag på en ras som kan göra det? Tack på förhand!
Aussien är en trevlig ras att jobba med men det kommer rätt mycket annat med på köpet, de är inte så lätta att uppfostra som de är vackra att titta på och roliga att jobba med, och de har benägenhet för att bli både reserverade och vaktiga samt kräva rätt ordentligt med mental och fysisk aktivering, så man ska fråga sig om det är något man vill leva med. Under unghundsperioden är de INTE roliga. Alls. Aussien ligger närmare schäfer, malle och border collie än finsk spets, sheltie, labrador. Det är MYCKET hund i en aussie.
Rent spontant skulle jag utifrån det du skriver rekommendera en lite enklare "första egna hund". Framför allt är det frågan "skulle en aussie passa mig?" som jag vet får inte bara mig utan även uppfödare att dra öronen åt sig. Behöver man ställa frågan är det kanske inte riktigt rätt ras. :) Det finns massor av trevliga och lite behändigare hundar. Kolla på spanielhundarna, kanske? Papillon, sheltie och border terrier vet jag är populära i agilitysammanhang.