Pälsvård (borste!)
Är ju väldigt novis på allt det här, så jag undrar vad för typ av borste man ska använda på en Aussie. Min förra hund var en rottweiler, så det är lite pälsskillnad!
Så om någon/några har lite tips på borste/karda som är kalas tar jag gärna emot dessa tips :) Vill försöka vänja Navi vid borstning asap, typ en gång i veckan nu så att hon inte hatar det senare.
Vanlig karda och en liten kam kör jag med. Väldigt lite pälsvård krävs :) Men brukar fixa till rumpfluffet, svansen och vid öronen lite då och då för att hon ska se lite välvårdad ut ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Använder en vanlig karda till valpar. När de är vuxna och det är fällningstider använder jag också en furminator :)
Använder vanlig karda till min :)
-
Jag kör människoborste. De få gånger jag eller ja… sambon… får ett borstarryck.
Jag borstar Trassel ungefär 1 gång om året och när det väl gäller så får det bli med en vanlig hårborste, min egna gamla 😃 Han kräver inte mer pälsvård än så, och den borstning jag gör är för att få bort lite extra på en gång under fällning.
#5 Vi är värste amatörerna, haha… :P
#6 Haha, ja. Förstå min chock nu när jag skaffat sheltie med besvärlig valppäls som faktiskt kräver sin rutinmässiga borstning för att han inte ska se ut som ett troll!
#7 Ja jag sitter ju med min första faktiskt relativt fluffiga aussievalp och håller tummarna för att han inte blir ett sånt exemplar som man MÅSTE borsta hela tiden… ! :P Har till och med börjat borsta lite på honom så han ska bli van, liksom i förebyggande syfte hahaha. Hm.