Fästingar!
Ahhh.. Jag hittade årets första fästing krypandes på Zuki idag.
Äckliga. vidriga kryp!
Har ni hittat några fästingar på era hundar än?
Brukar dom ha mycket fästingar som sätter sig?
Vad kommer ni att använda för fästingmedel i år (om ni kommer använda nått)? Vad brukar ni använda i vanliga fall? För- nackdelar?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Nopp, inga fästingar än.
Opsis hade scalibor men Flynn har inte haft något och får inte så många fästingar, 10-20st från vår till höst och oftast mindre om jag sprayar med citron.
-
Zuki har haft typ en som satt sig so far, under sitt liv, och jag har under två somrar använt petwise's örthalsband. Men det är så kasst att det inte tål vatten osv…Vi badar mycket på sommaren. Och dessutom skaver det av så mycket av pälsen på halsen.. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra i år.
Putt.
Köpte Serestohalsband förra året runt den här tiden. La undan dem i höstas och tog fram dem nu igen för några veckor sedan när jag såg att fästingarna vaknat. Inte en enda fästing sedan dess, tänker att jag låter dem ha halsbanden tills jag ser att de inte har någon effekt längre och sedan får vi se om vi hakar på Bravectotrenden. Kanske. Seresto har dock varit kanon.
Jag har gjort precis som #4! Sparat halsbandet från förra året i en förslutad påse och satte på det för några veckor sen. Kommer ev testa Bravecto om Seresto inte orkar en säsong till!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Vi får väldigt mycket fästingar. Hittade tre som satte sig och en som kröp runt bara idag. Har inte hunnit skaffa något skydd ännu men det blir nog ett halsband eftersom min mamma är emot tabletter och droppar inte funkar så jätte bra :)
//Flöffo
Gjorde som jag gjort dom två andra åren, satte på ett örthalsband. Och duschade dessutom henne i ett citrus-schampo här om dagen, kanske det hjälper lite också :)
Vi kör på bravecto nu!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Det fick bli Bravecto som första medlet någonsin.
Supernöjd med Bravecton, inte en enda fästing sedan de fick tabletterna.