Too good to be true?
Nu är Navi 11,5 vecka och helt otroligt duktig. Jag känner att det är lite för bra för att vara sant! 😃 När vi är ute på våra promenader tränar vi ibland. Även hemma tränar vi då och då. Så sitt, loss, ligg, high five, skall, hit, och fot sitter verkligen. Och vi har inte alls tränat mycket. Hon kopplar det hela otroligt fort. Sen har vi även ensamtränat. varit hemifrån max 3 timmar, varje gång är hon så lugn och fin. Leker med sina leksaker och om hon har kissat så kissar på sitt kiss"skydd" som vi lägger ut.
Testade först att stänga in henne i en liten del i lägenheten då jag hört bra erfarenheter från andra att dem då har mindre att vakta. Men nej det tog hon sig ur och dessutom pep hon som en leksak. Så vi testade att endast stänga av till vardagsrummet och stänga dörr till sovrum/kontor. Detta innebär att Navi har tillgång till en stor hall samt köket. Vi har en radio i köket så där ligger hon gärna, lite sällskap.
Har inte tuggat sönder någonting hemma förutom ett par lurar som var sjukt roliga när hon kom hem 😉Hon låter som en tråkig valp men det garanterar jag att hon inte är haha! Ett riktigt energiknippe som älskar att leka, speciellt med sina leksaker och i början bet hon mycket på oss. Men vi "ptjhcch":ade och så har hon lärt sig att "Nä det gillas inte".
Vi var hos veterinären igår för 12V sprutan och det var inga problem öht. Fick otroligt mycket beröm och allt. Andra hundar är inga problem att leka är jätteroligt och hon läser av språket jättebra. Hade en 1,5-åring (människovalp) över förra helgen som gick fram till Navi och tog bandybollen ur hennes mun. Var lite nojjig att hon skulle bli arg men hon bara släppte och struttade med för att leka.
Vad tror ni erfarna? Är det för bra för att vara sant? Eller har jag helt enkelt tumlat på en otroligt fin valp med ett otroligt fint lynne?
Låter som en helt normal valp. Förundras alltid lite över hur imponerade förstagångs-aussieägare blir över hur lättlärda deras nya ögonstenar är… grattis, du har skaffat aussie, hehe. Lättlärda på gott och ont. ;) Njut av smekmånadstiden så länge du bara kan och fortsätt bygga på relationen så kommer förhoppningsvis unghundstiden att förflyta hyfsat smärtfritt (men bli inte förvånad om du får en lite stökigare tonåring ;) under en period ).
Åh, vilken sötnos! Håller med #1 lite, Storm var också underbar vid så ung ålder på det mesta men har kommit in i flertalet olika perioder där något av de olika sakerna börjar brista under en tid för att sedan gå tillbaka igen, haha. Hoppas dock för din skull att du slipper det där ;) Just ensamhetsträning var Storm underbar på i början, sen vid halvåret tuggade hon plötsligt på allt och kunde inte lämnas en halvtimme ens utan att tugga på en massa! Nu 5 månader senare börjar det ÄNTLIGEN släppa haha! 😉
Medarbetare på Vallhundar

kan tycka att 3 timmar är för mkt för en så ung hund,
#3 Kan nog känna att jag håller med, det är i längsta laget och även om det funkar så kan det ett tu tre ge bakslag. :)
3#3 Reagerade också på det, speciellt med tanke på hur tufft just den biten var med Zuki. Vi fick ständigt börja om där. Hon tycker fortfarande inte om det, men accpeterar det numera (hon blir 3 år i juli) :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#3 #4 #5 Förstår absolut vad ni menar men ibland har man tyvärr inget val :( Absolut inget jag gör varje dag utan det fick bli nödlösningen häromdagen.
#1 Jag förvånades supermycket över hur lättlärd aussien är, men det beror kanske på vilka raser man haft innan, vi har haft älghundar, inte direkt kända för sin kvickhet i tänkandet.. ;p haha.
Jag visste innan att aussien var lättlärd men jämför man med en gråhund så är skillnaden oerhört stor!
Så jag förstår verkligen de som imponeras av rasens lättlärdhet :)
#7 Ja min förra hund var en rottweiler så det var lite skillnad haha :)