Rasens utveckling
Jag måste fråga er här inne, jag och pojkvännen har funderat på en Aussie som andra hund. Men något vi båda reagerat över är att det känns som om att rasen blir allt mer avlad för utställning och inte för det den faktiskt är gjord för - arbete.
Jag har haft rasen bland mina "topp 3 val" i över 6år (är bara för 2-3 år sedan jag fick möjligheten att faktiskt kunna ha hund dock, har rottweiler nu) och har emellanåt kikat in hur det ser ut med kennlar m.m och får känslan av att det går mer och mer åt utställningshållet med rejält pälsade hundar och meriterna är betydligt mer utställning än arbete.
Är det så att rasen går mer och mer åt utställningshållet?
Dessutom är det rejäla priser som sätts på dessa valpar med mer eller mindre enbart utställningsmeriterade föräldrar!
Rätta mig gärna om jag har fel, känns ju lite trist om det nu är så att det går allt mer åt utställning.
Ptja, utvändigt så är det nog lätt att bara se exteriörare och det finns helt klart exteriöraravlade aussies i sverige och det är inget att mörka- men det finns en hel del arbetande uppfödare!
Sätter man sig in i rasen och kollar, träffar och tränar med olika typer av aussies så är det lätt att hitta just den typen av aussies som passar en själv.
Nu vet jag ju att det inte är det lättaste för dig och jag lider med dig, Aussieklubbens facebooksida är en start, pågår till och från diskussioner om aussien och tror det inte finns många i gruppen som stöttar uppfödare som värderar utställningsmeriter före arbetsmeriter.
Du får jättegärna PM'a mig om du vill bolla lite fram och tillbaka, helt klart :)
-
Håller med ovanstående! De bästa är att sätta sig in i linjer och träffa olika, kolla gärna in våran fb-sida!
Tack för era svar!
Jag har, helt ärligt, inte satt mig in i rasens linjer på allvar. Men har fått ett hum om vilka som är mer åt utställning och inte samt vilka kennlar som är mer åt arbetande håll. Varför jag inte satt mig in på allvar är för att jag engagerat mig mer i min nuvarande ras, Rottweiler. Men då det pratas om hund nr. 2 så kommer jag ju absolut sätta mig in mer allt eftersom. Men nr. 2 blir inte tidigast först om ett år, tidigast då vi absolut inte har bråttom. Så tid finns =)
Är medlem i Svenska Australian Shepherd gruppen på fb =)
#1 Skriver iväg ett litet PM till dig, tack =)