En vanlig dag
Hur ser en vanlig tisdag (eller annan vardag) ut för er? T.ex. promenader, aktiviteter och mental stimulans đ Vad brukar ni hitta pĂ„?
Just nu kör vi bara hemma-agility pÄ kvÀllarna och dörren Àr öppen under dagarna nu nÀr vi fÄtt upp staket pÄ framsidan(skog pÄ baksidan) sÄ han Àr med mig ute och strosar. Det Àr vÀl det. à ker till klubben nÄgon gÄng dÄ och dÄ, kanske Äker ivÀg till nÄgon vÀn och gÄr med dom.. Vi gör inte sÄ mycket Àn bara Àr, och gÄr dÄ. Han Àr unghund och mycket myror i benen och bomull i skallen :)
-
SvÄrt att sÀga en vanlig "dag" dÄ alla ser olika ut.
Men om vi tar denna veckan tex.
MÄndag: Morgonpromis, sen jobb för min del och hunden lÀmnad hos mamma och följde med henne ut pÄ en promenad under eftermiddagen. NÀr jag kom hem var jag helt slut, slÀppte ut hunden en svÀng och sen sov vi nÄn timme innan vi Äkte ivÀg och avslutade vÄr nybörjar rally-lydnadskurs och nÀr vi kom hem blev det kvÀllspromenad.
Tisdag: Morgonpromenad, jobb (hunden hemma hos min mamma). NÀr jag kommer hem sÄ Äker jag till nÀsta jobb dÀr hunden Àr med mig (butik) sen blir det agilitytrÀning med trÀningsgruppen idag.
Onsdag: Morgonpromenad, jobb (hunden hos min mamma). Klubbtvling i agility pÄ kvÀllen.
Torsdag: Ăr jag ledig pĂ„ förmiddagen eftersom jag ska till lĂ€karen. SĂ„ det bli nog en lite lĂ€ngre promenad pĂ„ morgonen innan jag Ă„ker till lĂ€karen. PĂ„ eftermiddagen jobbar jag i butiken dĂ€r hunden Ă€r med och sen Ă€r vi lediga sĂ„ det kanske blir en lĂ„ngpromis pĂ„ stranden eller soffhĂ€ng ;)
Fredag: Morgonpromenad, jobb och hunden följer med mamma ut pÄ promenad pÄ förmiddagen. Jag Àr hemma vid halv 4 och dÄ har vi inga planer⊠FÄr se vad som hÀnder.
Lördag: Promenerar vi till jobb (butik) sen ska jag jobba hela dagen och hon Àr med mig pÄ jobb, promenerar hem.
Söndag: LagtÀvling i agility (inoff).
SajtvÀrd för Australian Shepherd.ifokus!
Det Àr olika för oss eftersom vi gÄr mer pÄ ett "veckoschema". Brukar börja dagen med att Tyra (min aussie) fÄr leta efter sn frukost som jag lagt i nÄgon form av kartong och gömt nÄgonstans i huset, dÄ fÄr hon nosa, slita och till sist Àta. NÄgon gÄng under dagen blir det sÄklart en riktig promenad dÀr hon kan springa lös och röra sig i lite terrÀng, sÄ som i skogen, kalhyggen, att fÄ simma osv. De flesta dagarna brukar de bli en lite lÀttare typ av trÀning; sÄ som lite klickertrÀning, tricktrÀning eller lÀttare lydnad/freestyle. Men ungefÀr 1-2 ggr/veckan brukar vi slÄ till med nÄgon sökövning, spÄr, drag, klövjevÀska vad vi nu kÀnner för. :) Sedan brukar det bli nÄgon form av tugg pÄ kvÀllen. Men sen fÄr man ju inte glömma vilodagar heller som Àr sÄ himla viktigt!
Enskilda promenader frÄn 07:30/08:00, minst 30min/gÄng. Promenader tre gÄnger per dag, alla enskilda. Har endast en hund som vill trÀna, blir lite smÄtt och gott men framför allt agility. Inte varje dag med 3-4ggr i veckan om vÀdret Àr bra. Utöver det fÄr dom hÄlla pÄ med godisboll nÄgra gÄnger i veckan, klickerpass osv. De fÄr vara lösa och springa av sig utanför hemmets grÀnser nÄgon gÄng per dag. PÄ sommaren simmar vi Àven!
DÄ jag har en valp Àr det vÀldigt lugna dagar.
06-07 Ut pÄ morgonkissen, beror pÄ nÀr hon vaknar.
07 frukost
08-09 ut en stund till, kanske sitter ute med henne lös pÄ grÀsmattan och bara myser
12-13 lunch
14-15 ut igen
18 middag
19 ut igen, kanske kollar pÄ nÄgot nytt stÀlle. TrÀnar lite inkallning och följsamhet
21 ut igen
23 ut pÄ sista kissrundan
Ibland hÀnder det saker, som pÄ midsommar Äkte vi buss och umgicks med nya mÀnniskor pÄ ett nytt stÀlle, idag ska vi till stallet för första gÄngen. Vi Àr ute ganska mycket, men det Àr mest strosa runt i hennes takt, kolla pÄ fÄglar och bara ta det lugnt utomhus.