Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 2053 ggr
vilsenkattunge
1

Vakt hos Aussien

Hej allihopa! Jag har en Aussie-tik på 6 år. När jag skaffade henne och hon var valp var jag tyvärr långt ifrån så påläst om rasen som man borde, vilket jag såklart mer än ångrar idag. Men de senaste åren har jag verkligen tagit tag i det och även jobbat mycket på mig själv som hundägare och utbildar mig idag inom hund. Men något jag inte hade läst på ordentligt när jag köpte min hund var just vakten i Australian Shepherd. Jag visste att den fanns där, men inte i den utsträckningen som jag gör idag. Min uppfattning om min egen hund och de jag träffat är att de har väldigt mycket vakt i sig (de är ju trots allt avlade för det). Men jag är jättenyfiken på vad eran uppfattning är? Hur mycket vaktar era hundar, eller vad har ni för erfarenheter? Hur visar sig vakten isåfall i ers hundar? Tycker ni annorlunda?

Jetaime
0

Alla aussie jag har träffat har mer eller mindre vakt, vilket inte är så konstigt, ganska rastypiskt. Min hund vaktar inte leksaker, mat eller godis, saker osv från mönniskor, men kan göra not andra hundar ibland. Hon vakar dock mig, men gör inget sålänge det inte utgör något hot (varesig det är hund eller människa). Hon hade troligtvis larmat mer på ljud om jag inte sagt till henne att det inte är ok. (nu bor jag i lägenhet, och man kan inte börja skälla om det går någon utanför fönstret eller i lägenheten ovanför osv. Dock, tycker hon att det är något som är tokigt meddelar hon. Hon har stenkoll ändå.

Jetaime
0

Ahh. Autokorr på mobilen… Gah. Hoppas man kan förstå ändå!

Stormvindh
0

Min tjej har en del vakt i sig, men precis som #1 säger så vaktar hon inte saker, mat, godis eller liknande över huvudtaget. Mat kan hon dock säga till lite om någon katt/hund skulle få för sig att ta den när hon äter, men på ett naturligt sätt tycker jag (dom kan ju inte ta och gå någon annans mat hur som helst menar jag). Hon reagerar lätt på ljud utomhus eller liknande, främst det som jag kan märka :) Sen blir det betydligt mer vakt mot män - kvinnor tror jag att hon nästan aldrig har vaktat mot (om man är ute på promenad i skogen kan hon tex vakta om det kommer en man men inte om det vore en kvinna). Detta jobbar vi dock på, att få bort att det blir mer just mot män menar jag, och hon är ju inte så gammal än så ;)

Medarbetare på Vallhundar

[Neoverona]
0

Nox vaktar huset, och sin mat. Vill han ha sina leksaker för sig själv så kan han göra det också. När vi är ute i trädgården larmar han ofta än är ju även osäker så det är inte så konstigt, något jag försöker tona ner lite då vi bor i tätbebyggt område där det ekar bland husen. När det gäller mat och leksaker för de vakta för andra hundar men inte på sådan nivå att risken för slagsmål finns. Gäller det deras mat får de säga till om en hund/katt går för nära, när matte inte hinner, för maten ska de ha för sig själva helt enkelt. Men de får inte vakta för människor, iaf inte mig. Har som tur inte haft några problem än med det. Nox vaktar även mig, stor morsgris och blir även avundsjuk lätt. Vaktar han så larmar han, inte det ena utan det andra ;)

MelliPirelli
0

Vaktar huset/tomten om hon får chansen, genom att alarmera och springa fram (inte hela vägen).

Inga smågrejer som mat, leksaker eller annat för varken människor eller andra djur.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet